Friday, July 29, 2011

Najib Perlu Nilai Tindakan Polis

http://www.whatsonxiamen.com/news_images/79183_1.jpgBaru ini polis telah menangkap sekumpulan lelaki berbaju kuning di Setesen Pusat Keretaapi (KL Centeral) di Kuala Lumpur atas laporan kononnya kumpulan lelaki jantan itu hendak membuat kacau.

Menurut laporan itu polis membuat tangkapan kerana ada laporan kononnya kumpulan lelaki jantan itu hendak membuat kacau semasa perdana menteri dan rombongan tiba di setesen pusat keretapi itu dengan Ekspres Link dari Putrajaya untuk merasmikan satu upacara kibar bendera Malaysia sempena Medeka.

Pihak lain pula memberi tahu tujuan kedatangan lelaki jantan berbaju kuning itu adalah untuk menyerahkan memorandum Bersih yang menuntut lapan perkara kepada perdana menteri.

Saya kira ramai yang jadi keliru dengan tindakan polis ini kerana ianya semacam bertentangan dengan hasrat perdana menteri yang melaungkan slogan rakyat didahulukan pencapaian diutamakan. Apakah hendak serah memorandum pun tidak boleh dan menjadi kesalahan?

Rasanya Najib perlu membuat tegruan atas tindakan polis ini yang telah melakukan kesilapan dengan tindakan melampau dalam usaha untuk menjaga kedudukan dan kekuasaannya. Bagi saya tindakan polis yang berlebih atau terlebih aji ni moto ini tidak banyak memberi kebaikan dan membantu Najib. Tindakan menghalang rakyat - tidak kira dari fraksi mana untuk menyerahkan apa-apa demokumen kepada PM sebagai satu halangan yang tidak tamadun.

Apa salahnya kalau lepaskan kumpulan lelaki jantan itu. Biarlah dia nak serah memorandum kepada perdana menteri mereka. Najib adalah perdana menteri semua lapisan rakyat negara ini. Terlalu prejudis sangat pun tidak boleh. Tindakan polis itu menyebabkan orang menganggap Najib semacam hak polis saja. Pemilikan secara sendiri berhad oleh polis terhadap Najib tidak patut berlaku.

Saya tidak fikir ia mendatangkan mudarat apa-apa kalau Najib terima memorandum itu. Proses penyerahan itu juga tidak akan memakan masa sampai setegah jam. Lepas serah tentu kumpulan lelaki jantan itu akan beredar dan kekecohan pun tidak berlaku. Sudah sampai polis menggunakan kebijaksanaan dan bukan menggunakan kusa istimewa yang ada kepada mereka.

Apakah penangkapan itu kerana soal keselamatan atau pun soal keaiban? Selama ini kita dengar kerajaan melaungkan yang negara ini dalam keadaan selamat. Tidak ada pengganas dan kekacauan yang berlaku. Semua wujud disebabkan berkat pemerintahan BN. Tetapi anihnya bila hanya 10 lelaki jantan nak serah memorandum kita sudah mula gelabah dan menafikan hak mereka.

Sejak tindakan polis menyelesaikan himpunan Bersih lagi saya sudah sangsi dengan polis. Ada semacam tindakan polis sengaja untuk menyusahkan kerajaan khasnya memberi malu kepada Najib. Seperti mana saya kata kalau polis tidak begitu dikejar bayangan ketakutan mungkin 'rusuhan' dan 'kekecuhan' yang berlaku tempoh hari tidak terjadi. Bersih tidak mengelombang menjadi isu yang menyebabkan Najib dan UBN tidak nyenyak tidur.

Misalnya kalau polis membenarkan penggunaan Stadium Merdeka himpunan akan berlaku dengan aman. Perserta himpunan akan jadi agresif atau besemangat bila mana hasrat merka dihalang. Kereta polis, Fru, blatan atau pun trak water cannon yang diatur di tengah jalan lebih membakar semangat mereka. Sebenarnya psywar polis itulah menjadikan orang ramai lebih bersemangat.

Keadaan inilah menyebabkan saya tefikir mungkin ada unsur-unsur cuba hendak memburuk atau sebotaj Najib yang turut dilakukan oleh polis. Tetapi orang akan bekata dan bertanya bagaimana dengan Hishamuddin Hussein yang jadi menteri jaga polis. Bukankah dia juga sepulu Najib? Mana bisa?

Itu tidak pelik dan ganjil kerana sebelum polis bertindak demikian sudah pasti Hishamuddin dipusing terlebih dahulu. Kita juga tahu sejauh mana tahap intelegent Hishamuddin.

Berbalik kepada peristiwa di setesen pusat keretapi tadi, Najib hendak berhati-hati dan tidak sangat medengar kepada nasihat polis. Walaupun semua itu dilakukan bagi menjamin keselamatannya, tetapi Najib kena fikir dan analisa juga apakah pengawalan keselamatan berlebihan untuk dirinya seperti itu tidak menjejaskan maruah dan prospek politiknya.

Mungkin ramai yang tidak mahu tengok Najib menjadi PM terpendek negara ini. Mat Maslan sudah mula bercakap hai ini komen mengenai sistem biometeri

-http://msomelayu.blogspot.com/

18 comments:
Write comments
  1. tapi cara lelaki itu salah, main serbu2 sahaja, pasti pihak polis akan berasa curiga dan menahannya.

    ReplyDelete
  2. Harap PM akan membuat penilaian yang wajar.

    ReplyDelete
  3. Silap lelaki itu juga kerana tiba2 menyerbu. Pakai baju kuning lagi. Tentulah menimbulkan kesangsian.

    ReplyDelete
  4. Mungkin kerana impak dari Bersih, PDRM pun bertindak lebih tegas.

    ReplyDelete
  5. Demi keselamatan negara polis perlulah tegas menangani apa juga masalah yang timbul. Jadi janganlah pertikaikan tindakkan polis.

    ReplyDelete
  6. Cuba jangan pakai baju kuning, barulah polis tidak bertindak.... rasanya la...

    ReplyDelete
  7. Jangan salahkan polis kerana ternyata apa yang berlaku 09 July 2011, dapat mengancam keselamatan awam.

    ReplyDelete
  8. Keselamatan perlu diutamakan.

    ReplyDelete
  9. Sebelum mengambil sebarang tindakn haruslah dipertimbangkan terlebih dahulu.

    ReplyDelete
  10. cara lelaki berkenaan yang datang seperti menyerbu adalah salah..

    ReplyDelete
  11. Sepatutnya mesti ada temujanji untuk menghantar memorandum dan bukan cara yang dilakukan oleh pemuda dan geng lain itu.

    ReplyDelete
  12. Lelaki tu pun pintar juga, sempat buat gimik.. huhu

    ReplyDelete
  13. Apapun, semoga perkara ini mendapat perhjatian sewajaranya.

    ReplyDelete
  14. boooooooooooooo...

    ReplyDelete
  15. begini la caranya untuk buat isu politik.. ketika PM sibuk menjalankan tugas beliau, disitu la puak2 yang mengidam jawatan kabinet menimbulkan provokasi atau membuat tindakan yang mereka sendiri tahu kesannya. kalau tidak ada kerja tu, jangan la kacau kerja orang lain..

    ReplyDelete
  16. tindakan polis pun agak keterlaluan juga sebenarnya.tapi atas arahan siapa polis bertindak dalam perhimpunan 9 Julai lalu?

    ReplyDelete
  17. Peranan/Tindakan polis demi keselamatan negara dan rakyat dapat difahami, patutlar kita mengimbas balik sama ada cara/tindakan polis keterlaluan? Adakah cara yang lebih sempurna untuk menanggani masalah sedemikian..???

    ReplyDelete
  18. Perlu dikaji siapa yang memberi kuasa untuk berbuat demikian? Tindakan tersebut adakah keterlaluan? Jika berlakunya perkara yang sama dimasa yang akan datang, cara manakah yang lebih waras perlu diambil?

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.