Friday, July 29, 2011

Selepas BERSIH 2.0: Apa Kata Anak Muda?

Reaksi kerajaan Barisan Nasional terhadap BERSIH 2.0 mencungkil ketidakpuasan orang ramai, terutamanya orang muda, yang melihat bagaimana elit pemerintah semakin hari semakin tidak mewakili rakyatnya.

Kerajaan telah menyalahgunakan institusi awam untuk menjaga kepentingan diri - termasuk memanipulasikan media, mempergunakan polis untuk menguasai rakyat, seolah-olah dirinya raja yang mana rakyat kena ikut cakapnya.

"Jadi, 9 Julai (perhimpunan BERSIH 2.0) tu, is a big middle finger (jari tengah) to them, sebenarnya. It's a big f*** you to them juga. Ya, dia suruh kita jangan pakai yellow (kuning), we say f*** you, kita akan pakai apa-apa baju yang kita nak pakai. They said you tak boleh turun ke jalan, we say f*** you, this is our country, this is our rights. Dan kita akan jalan, whether you like it or not, because we are only exercising our rights untuk kebebasan berhimpun."

Demikianlah kata-kata Fahmi Reza, Pengarah filem "10 tahun Sebelum Merdeka" dalam forum "Sebelum & Selepas 709: Apa Kata Anak Muda?", anjuran bersama Free Public Forum Malaysia (FPF), Amnesty International Malaysia, dan Institute for Democracy & Economic Affairs (IDEAS) di Dewan Perhimpunan Cina KL-Selangor, semalam.

Ramai panelis dan hadirin yang bersetuju, malah kagum dengan kejayaan rakyat Malaysia untuk menembusi sekatan polis dan menyertai perhimpunan BERSIH 2.0, lebih-lebih lagi dibadai dengan ugutan, amaran keras dan sebagainya daripada pihak pemerintah sebelum 709.

Selain Fahmi Reza, forum ini membariskan bekas Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysiam Shazni Munir; Faisal Aziz dari Amnesty International, Setiausaha Pentadbiran DEMA, Wong Swee Nee, aktivis JERIT dan PSM Bawani, dan Afif dari IDEAS sebagai ahli panel. Diskusi yang bertindih dengan forum isu Teoh Beng Hock (di bangunan yang sama diskusi diadakan), candle light vigil untuk EO6 (di Dataran Merdeka) semalam, menarik kira-kira 80 orang.

Beberapa orang hadirin yang berkongsi pandangan dalam sesi soal-jawab menyahut apa yang dikatakan Fahmi, iaitu reaksi kerajaan terhadap BERSIH yang mengeruhkan keadaan. Seorang hadirin mendakwa dirinya tersinggung dengan label negatif yang dilontarkan Perdana Menteri terhadap peserta perhimpunan sebagai pengkhianat (traitor), kurang ajar dan sebagainya, sedangkan beliau hanya berhimpun untuk meluahkan pandangannya.

"BERSIH" menjadi buah mulut

Perhimpunan BERSIH 2.0 disertai mereka yang berasal dari latar belakang yang pelbagai, malah ramai antara mereka yang turun ke jalan raya buat kali pertama, menurut pengamatan Fahmi Reza. Beliau melihat 709 mungkin petanda awal manifestasi kebangkitan rakyat, khususnya orang muda; bagaimanapun mengingatkan bahawa sama ada kebangkitan itu mampu diteruskan atau dimatikan bergantung kepada usaha kita semua.

Faisal Aziz yang terakhir berucap untuk pusingan pertama, mendahului dengan "ucapan tahniah kepada rakyat Malaysia, kerana "terma demokrasi itu kini diraihkan di jalan raya, dan bukan hanya di buku sahaja". Beliau menyifatkan penyertaan perhimpunan sungguh menggalakkan, terutamanya "anak-anak muda yang tak pernah terlibat dengan organisasi human rights, atau organisasi seperti IDEAS, ataupun tampil ke depan untuk berdiskusi intelek, atau discourse intelektual lain."

Menurut pemerhatian Faisal, anak-anak muda yang tidak menyentuh soal politik dalam sembang-sembang teh tarik mereka sebelum ini, kini semakin "celik" dan mula berbincang mengenai "BERSIH". Bagaimanapun, beliau melahirkan kebimbangannya terhadap penduduk kampung yang lebih terpengaruh dengan maklumat media arus perdana, di mana mereka enggan berbincang mengenai "BERSIH".

Namun, pengalaman Bawani agak berbeza, beliau mendapati orang-orang kampungnya yang sebelum ini tidak bercakap pasal politik, kini bercakap pasal "BERSIH". "Sekurang-kurangnya mereka tahu sesuatu mengenai BERSIH, lebih baik daripada langsung tidak tahu apa-apa mengenainya," kata Bawani. Mungkin ia bukan kesedaran yang tinggi, tetapi memadai buat peringkat permulaan, kata Bawani.

709 lebih daripada 8 tuntutan BERSIH

Afif pula bersetuju dengan Fahmi, bahawa makna perhimpunan BERSIH pada 9 Julai 2011 lebih daripada lapan tuntutan yang dikemukakan BERSIH 2.0. Beliau menghurai bagaimana masalah yang menimpa rakyat dalam kehidupan harian, misalnya inflasi, korupsi, penyelewengan dan sebagainya telah mendorong mereka untuk turun ke jalan raya.

Swee Nee pula menuduh bahawa media yang sepatutnya memupuk kesedaran masyarakat terhadap "lapan tuntutan BERSIH', mengalihkan tumpuan kepada isu-isu seperti "sama ada BERSIH haram", "adakah BERSIH mendapat permit perhimpunan", "siapa dalang di sebalik BERSIH" dan sebagainya, ketika membuat liputan sebelum perhimpunan 709.

Afif mengambil kesempatan untuk menyanggah logik kerajaan bahawa hak berhimpun golongan minoriti perlu dinafikan demi kepentingan majoriti. Beliau menyimpulkan bahawa apabila kita menafikan hak segelintir orang minoriti, pada masa yang sama kita juga akan menafikan hak semua orang. Beliau mengambil contoh 709, "Untuk menafikan (hak) 50 ribu orang yang masuk KL itu, polis telah menafikan (hak) ratusan ribu orang yang duduk dan nak masuk KL."

Impak BERSIH: Sebelum atau selepas 709?

Shazni Munir memberi pandangan bahawa bilangan yang turun pada 709 sebenarnya tidak penting, tetapi impaknya merebak kepada rakyat yang neutral dan tidak turun ke jalan raya selepas 709 - apabila rakyat menyaksikan sendiri bagaimana mereka yang mahu menyampaikan pandangan dilayan sebegitu rupa oleh polis dan kerajaan.

Faisal bersetuju dengan pandangan Shazni, bahawa orang ramai mula berfikir sama ada lapan tuntutan BERSIH itu relevan, atau terlalu berat untuk dilaksanakan selepas 709. Impak BERSIH lebih terasa selepas 709 berikutan keganasan polis, yang menyebabkan orang ramai mula bersimpati terhadap BERSIH, pada masa yang sama, cuba menyelami apa sebenarnya BERSIH 2.0.

Bagaimanapun, ketika mengulas pandangan yang dilontarkan Shazni Munir, seorang hadirin menganggap impak BERSIH telah bermula sebelum perhimpunan pada 9 Julai. Penangkapan mereka yang berbaju kuning, kerajaan yang berdolak-dalih dalam isu stadium - telah memaksa orang di atas pagar untuk membuat satu pendirian, menurutnya.

Beliau turut membangkitkan bagaimana peranan Facebook untuk menghapuskan ketakutan rakyat sebelum 709. Apabila laman sosial ini ditenggelami dengan gambar profile berwarna kuning, atau dengan badge BERSIH 2.0, maka ia memberi makna bahawa orang ramai berada bersama BERSIH, dan keadaan ini membantu untuk menyingkirkan rasa takut pada diri mereka yang menyokong BERSIH - kerana solidariti yang diberikan warga internet. -MR

*Lim Hong Siang ialah Editor MerdekaReview, edisi bahasa Malaysia

24 comments:
Write comments
  1. Harap SPR akan menjalankan pilihan raya dengan adil dan bersih.

    ReplyDelete
  2. golongan mudalah yang akan menjadi sasaran bersih untuk mendapatkan sokongan.

    ReplyDelete
  3. rally ini memang telah memberi impak yang besar tidak kira positif maupun negatif kepada segelintir rakyat..

    ReplyDelete
  4. semoga ada perubahan dalam sistem pilihanraya nanti.

    ReplyDelete
  5. Betul golong muda sasaran utama pihak lain untuk kepentingan pihak tersebut. Mereka sengaja menghantui dengan memperjuangkan keadilan tapi adalah sebaliknya.

    ReplyDelete
  6. Ambil iktibar daripada perhimpunan 9 Julai itu. Rakyat sudah berani bersuara namun perkembangan ini tidaklah begitu positif kerana masih ada pengaruh pembangkang yang nyata hanya mahu merealisasikan agenda mereka.

    ReplyDelete
  7. Golongan muda lebih senang dipengaruhi. Oleh itu, golongan ini harus bijak menilai. Silap2 masuk perangkap pihak2 tertentu.

    ReplyDelete
  8. Baik budi pekerti, itu yang kita mahu sebenarnya.

    ReplyDelete
  9. Bersyukurlah dapat tinggal di Malaysia. Ada banyak lagi negara yang teruk dari Malaysia.

    ReplyDelete
  10. Anak muda darah panas. Oleh tu sebelum mengambil tindakan kena berfikir dan menilai dengan perasaan yang sabar dan tenang.

    ReplyDelete
  11. Negara2 jiran ada lebih teruk dari M'sia.

    ReplyDelete
  12. I hope the when next GE comes, it will be fair and clean.

    ReplyDelete
  13. BERSIH will not stop till they get what they want. SPR better conduct a fair and clean election.

    ReplyDelete
  14. Mereka sendiri boleh berfikir. Jadi janganlah mudah terpengaruh oleh pihak yang mengunakan semua ini hanya untuk kepentingan mereka semata-mata.

    ReplyDelete
  15. golongan muda perlu pandai membezakan mana baik dan tidak. jangan mudah terpengaruh...

    ReplyDelete
  16. Pemuda-pemudi ini masa depan negara. Jangan abaikan kuasa mereka. Mereka merupakan pengundi yang tidak mudah dipengaruhi dengan kata-kata atau janji-janji manis.

    ReplyDelete
  17. Tuntutan Bersih belum tercapai tetapi maksud sebenar perjuangan mereka difahami rakyat umum.

    ReplyDelete
  18. Rakyat tidak akan demonstrasi jika suara mereka didengar pada peringkat permulaan. Jika kes itu didiabaikan pada peringkat seterusnya,

    ReplyDelete
  19. Selepas Bersih 2.0, datanglah Bersih 3.0.

    ReplyDelete
  20. Ada sebanyak 4 juta pemuda yang masih belum berdaftar sebagai pengundi.
    Hati pemuda ini mesti dijaga, kalau tidak, kalah kita dalam PRU.

    ReplyDelete
  21. Bersih telah mencapai matlamat mereka, Kini lebih ramai rakyat memahami apa dan kenapa Bersih diadakan.

    ReplyDelete
  22. atas nama kebebasan maka rakyat Malaysia boleh sesuka hati berhimpun dan berarak dijalan raya menyusahkan peniaga dan pengguna jalan raya yang lain. atas nama kebebasa juga rakyat boleh melanggar titah Agong dan amaran pihak polis.. rakyat juga digalakkan menggunakan perkataan2 jijik hasil didikan pemimpin2 pembangkang..

    ReplyDelete
  23. Bersih give us a hint and remind us "is there something wrong with our SPR system" currently..??? Its time to refresh and look for the problem if there is really some loop hole, must well we improve it in coming SPR? Guess everyone look for fair election.

    ReplyDelete
  24. kelihatan anak2 muda ni lebih memihak pada Bersih.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.