Thursday, August 16, 2012

37 terbunuh serangan berani mati di Afghanistan



KABUL: Sekurang-kurangnya 37 orang terbunuh selepas beberapa siri pengeboman di Afghanistan, termasuk satu serangan di mana tiga pengebom berani mati melakukan serangan di barat daya Afganistan.

Letupan di Zaranj, ibu negeri wilayah Nimroz, di sepanjang sempadan Iran, mengorbankan sekurang-kurangnya 27 orang dan mencederakan 80 orang.

"Pengebom meletupkan diri dalam pasar yang sesak kerana menjadikan orang awam sebagai sasaran, tiada pengkalan tentera kerajaan yang berdekatan tempat tersebut," Gabenor wilayah tersebut, Abdul Karim Barahawi, memberitahu agensi berita Reuters.

Tiga pengebom berani mati dari kumpulan 11 orang pengebom meletupkan diri di kawasan berasingan di bandar, salah satunya di luar hospital, kata polis.

"Ini adalah sebuah kumpulan yang terdiri dari 11 pengebom yang mahu mengadakan serangan serentak di seluruh bandar," timbalan ketua polis wilayah Mujibullah Latifi memberitahu agensi berita AFP.

"Pasukan keselamatan membunuh dua dari tiga pengebom berani mati malam tadi dan menahan tiga yang lain pagi ini. Tiga pengebom berani mati yang lain berjaya meletupkan bom manakala tiga yang lain ditembak mati."

Tidak ada pihak yang mengaku bertanggungjawab terhadap kajian itu, tetapi serangan seumpama ini biasanya dikaitkan dengan Taliban, yang berjuang untuk menggulingkan kerajaan Presiden Hamid Karzai yang disokong oleh Barat.

Wartawan Al-Jazeera, Jennifer Glasse, melaporkan dari Kabul, berkata serangan ini "menandakan hari yang paling menakutkan untuk orang awam Afghanistan pada tahun ini".

Nimroz merupakan wilayah yang biasanya aman tetapi telah berlaku peningkatan dalam keganasan baru-baru ini di wilayah tersebut.


Bom juga diletupkan di sebuah pasar di wilayah utara Kunduz, mengorbankan 10 orang dan mencederakan 36 yang lain.

Letupan, yang membunuh beberapa orang kanak-kanak itu berlaku ketika orang-ramai yang selesai membeli barang-barang sedang menuju rumah ke rumah untuk berbuka puasa.

Sabtu lalu, seorang anggota polis Afghanistan membunuh 11 pegawainya di daerah Dilaram.


Laporan asal

http://www.aljazeera.com/

1 comment:
Write comments
  1. Kalau UMNO ada di Afghanistan, confirm kena bom punya. DMalaysia takpa sebab melayu baik pekerti. Kena pukul dek polis pun, wak sabbar. Kena serang dek barua2 umno pun, wak sabbar.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.