Friday, August 31, 2012

Di ambang kesusahan?

Jika Pilihanraya Umum Ke-13 (PRU13) tidak diadakan dalam bulan September ini, ini akan menyemarakkan lagi situasi yang tidak menentu dalam keadaan ekonomi negara.

Pada masa kini, keadaan ekonomi sedunia sedang berada dalam suasana yang muram disebabkan oleh masalah kewangan di Eropah.

Selain dari itu, kuasa ekonomi besar seperti Amerika Syarikat dan negara China juga menunjukkan penurunan dalam angka pertumbuhan ekonomi mereka masing-masing.

"Rakyat Malaysia terutamanya golongan yang miskin dan yang berpendapatan rendah akan mengalami situasi yang terhimpit jika harga barang keperluan asas terutamanya harga makanan terus meningkat dan pada masa yang sama, gaji bersih yang boleh dijimat telah mengalami penurunan," kata Anggota Parlimen Kuala Selangor, Dr. Dzulkefly Ahmad dari PAS.

"Selain dari itu, hutang negara juga telah meningkat kepada RM653 bilion dan ini adalah merbahaya sebab angka ini telah melebihi paras 55% Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK). Tahap 55% ialah paras yang telah ditetapkan oleh Parlimen dimana hutang negara tidak dibenarkan melebihi paras tersebut," sambung Dr. Dzulkefly.

Beliau juga berkata situasi ini jelas menunjukkan bahawa pengurusan ekonomi dan kewangan negara dibawah pentadbiran Perdana Menteri Najib Tun Razak telah gagal sama sekali, sekaligus dengan program Transformasi yang sering diheboh-hebohkan itu.

SELENA TAY

42 comments:
Write comments
  1. Hutang negara meningkat ke KDNK merudm ke, ada barua2 umngok kesah? Mereka tak nampak semua tuh malah tak reti pon. Yg dok perjelas hanya macammana nak reka fitnah ke atas MB Kelantan, MB Kedah, BS Anwar, YB Husam dan beberapa lagi YB pambangkang. Itu dah kerja mereka,nak buat cam ne.

    ReplyDelete
  2. saya sgt setuju pendapat anda,umno memang satu parti yg paling dahsyat Di dunia,ayo kita ganyang umno sampai tumbang

    ReplyDelete

  3. Bukan diambang, dah memang susah pun. Tiada UMNO negara selamat rakyat sejahtera.
    Sape nsk terus dibangangkan oleh UMNO dan BN pedulikkanlah. Kita yang faham dan sedar jangan berhenti menyedarkan rakyat akan helah pemimpin UMNO/BN untuk mengekalkan kuasa yang menjadikan mereka golongan elit yang berwenang dengan kuasa.
    Dah kelazima mereka menabur sebanyak mugkin gula-gula untuk meraih kuasa semula.
    Aku percaya pembaca tidak sebangang dan sebengap pecacai UMNO/BN yang masih terkinja-kinja tak sedarkan diri sedang dilebong.
    Tiada UMNO/BN pada PRU-13.
    ABU.
    Anak Sabah jantung perubahan politik bernegara.

    ReplyDelete
  4. UMNO tahu apa hanya tahu tabur fitnah melalui akhbarnya Utusan Malaysia. Utusan kembali lagi dengan mempertikaikan ketidakhadiran Sultan Selagor dalam sambutan ambang merdeka di selagor tapi sambutan ambang merdeka di Bukit Jalil ada UMNO jemput Agong? Sedarlah wartawan dan Editor Utusan dalam surah Al-Baqarah ada mengatakan fitnah itu lebih besar dosanya dari membunuh, sanggup kamu beri anak bini kamu makan dengan wang hasil kerja fitnah kamu!

    ReplyDelete
  5. wal fitnatu asyaddu minal khotr..." Jgn kita barsama umngok menabur fitnah syaitan."

    ReplyDelete
  6. 55 + 5.
    0 + 5.

    RAKYAT MALAYSIA PERLUKAN PERUBAHAN BESAR DALAM PRU 13.
    PERTIMBANGKAN PILIHAN ANDA BERDASARKAN ANGKA INI.

    BN - 55TAHUN PERINTAH + 5 TAHUN LAGI JIKA MENANG = 60 TAHUN.

    (MEMBANGUN NEGARA + MENIPU RAKYAT).

    PR - 0 TAHUN MEMERINTAH + 5 TAHUN = 5 TAHUN.

    (BELUM DIBUKTIKAN)

    PERSOALANNYA ADAKAH KITA INGIN UMNO/ BN MEMERINTAH LAGI 5 TAHUN MENJADIKAN 60 TAHUN SEDANGKAN GOLONGAN INI TELAH PUN MENERIMA HABUAN YANG MAKSIMUM? PILIHAN DITANGAN ANDA.

    ADAKAH JIKA PELUANG DIBERI PADA PR MAKA RAKYAT DAN NEGARA AKAN HANCUR? ADALAH MUSTAHIL BERLAKU PERKARA INI.

    KITA ADALAH ANTARA NEGARA YANG MAJU DALAM ASEAN TETAPI TELAH SEMAKIN KETINGGALAN DISEBABKAN BEBERAPA FAKTOR YANG DIKETAHUI UMUM SEPERTI KARENAH BIROKRASI DAN CAMPURTANGAN POLITIK...KENAPA INDONESIA, THAILAND DAN FILIPINA SEMAKIN KE DEPAN BERBANDING KITA, INI KERANA RAKYAT MEREKA TELAH MENCUBA GOLONG PEMBANGKANG DAN PEMERINTAHAN BAGI MEMASTIKAN TIADA GOLONGAN POLITIK YANG KEBAL DENGAN UNDI RAKYAT.

    INGATLAH BAHAWA JIKA HANYA 1 PARTI YANG TERLALU BERKUASA PADA MASA YANG LAMA AKAN BOLEH MENYEBABKAN KETIDAKSTABILAN YANG BERPANJANGAN PADA MASYARAKAT KESELURUHANNYA...TIDAK KIRA APA PUN SLOGAN DAN PERJUANGAN SESEBUAH PARTI YANG TERLALU LAMA MEMERINTAH KESAN BURUK PADA SESEBUAH NEGARA TETAP LEBIH MENONJOL BERBANDING PERTUKARAN PARTI BERDASARKAN PRESTASI SESEBUAH KERAJAAN PILIHAN RAKYAT.

    SAYA DENGAN INI MENCADANGKAN AGAR SEMUA RAKYAT MALAYSIA MENGUNDI PAKATAN RAKYAT BAGI MEMBERIKAN PELUANG MEREKA MEMBUKTIKAN KEUPAYAAN DAN KREDETBILITI.

    RAKYAT MALAYSIA TIDAK AKAN RUGI APA2 PUN KERANA INI DIJAMIN OLEH PERLEMBAGAAN. JIKA DALAM TEMPOH 5 TAHUN JIKA PAKATAN RAKYAT GAGAL MAKA KITA BOLEH SEMULA MENUKAR PEMERINTAHAN KEPADA PARTI LAIN ATAU SEBALIKNYA.

    ReplyDelete
  7. Manbai

    Ko ingat ni funfair ka? Nda payah bg can pak khatan memerintah.. Ko timguk jak tu negri2 yg dperintah ole durang..dr kelantan,kedah,slangor dn penang...suma hampeh mcm taik..manifesto bole pla berdalih bkn janji habis tu kerja kamu msa PRU bg janji2 palsu dan yg termanisla ya..dasar penipu mcm pmimpin agung kmu anwar freemason pengamput cinadoll..

    ReplyDelete
  8. Insya allah, PR terus mamarintah Kelantan, Kedah,Penang dan Selangor malah negeri2 lain jugak 'rebeh sayap' UMNO. Pahang dan Johor antara yg rebeh. Rakyat dnegeri PR telah nampak aura kebijaksanaan MB PR yg mamarintah. Mungkin fix deposit BN ada lagi sikit dMelaka. Rata2 rakyat trutama melayu islam dPenang amat senang dgn DAP dsana. Jika PR mamarintah Persekutuan, confirm mereka2 yg kutuk kaw-kaw kpd PR...itulah org partama yg datang membodek.

    ReplyDelete
  9. Hanya ugutan pembangkang kepada rakyat. Sengaja pembangkang menakutkan rakyat.

    ReplyDelete
  10. Mungkin kita akan menyaksi Anwar bersara, harap2 la.

    ReplyDelete
  11. takbir.....allahuakhbar PR akan menang.....takbirrrr

    ReplyDelete
  12. Bilapun pilihanraya itu dilakukan, pastikan semuanya berjalan dengan lancar.

    ReplyDelete
  13. Harap tidak ada perkara yang tidak diingini berlaku.

    ReplyDelete
  14. hidup di negara kita tidaklah susah sangat.

    ReplyDelete
  15. Semoga Malaysia mampu menjadi negara berpendapatan tinggi bila tahun 2020.

    ReplyDelete
  16. Kita patut bersyukur negara kita aman dan damai, tanpa peperangan ataupun kekecohan, tiada ancaman bencana alam...

    ReplyDelete
  17. Adakah hutang negara sudah melebihi 55%?

    ReplyDelete
  18. KUALA KRAI: Program pelancongan amat wajar diadakan di Kelantan bagi menangkis tomahan buruk pihak tertentu terhadap Kelantan sejak 22 tahun lalu.

    Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, berkata fitnah buruk terhadap Kelantan seperti beras tidak ada, rakyat miskin dan lain-lain perlu dijawab melalui program pelancongan untuk menjemput lebih ramai golongan itu melihat perkara sebenar di negeri ini.

    Beliau berkata demikian kepada media selepas merasmikan majlis penutup Pesta Makanan dan Buah-buahan Kelantan 2012 sempena Tahun Melawat Kelantan (TMK@12).

    Majlis berkenaan diadakan di Taman Cintawangsa, di sini Ahad lalu.

    “Dengan melancong ke Kelantan mereka dapat melihat beras tak ada sungguh ke di Kelantan, mundur sungguh ke rakyatnya, benda ni (program pelancongan) wajar diadakan untuk memberi peluang pada rakyat melihat perkara sebenar,”ujarnya.

    Sebelum ini, tambahnya pelancong sering dimomokkan dengan cerita Kelantan miskin, mundur dan berbagai lagi.

    Bukan itu sahaja, katanya Islam menggalakkan pelancongan untuk mengenali sesama manusia di muka bumi ini.

    ReplyDelete
  19. ugutan pambangkang kpd rakyat? Pambangkang nak takut2kan rakyat? Ugut dan takutkan utk hape? Bodoh punya anony yg buat statement. Ntah2 dia sorang jer yg takut. Sebab dia kaki judi mungkin naik PAS ditutop suma pusat judi.....kmpunan dia kot.

    ReplyDelete
  20. Prime Minister Najib Tun Razak on Saturday called on the people to look back and evaluate the track record of Opposition Leader Anwar Ibrahim, who had made a big lie to the people on Sept 16, 2008.

    ReplyDelete
  21. He said that on that day, Anwar claimed that 30 Barisan Nasional (BN) parliamentary members would defect to the opposition parties, hence making possible for Pakatan Rakyat to take over the federal government.

    ReplyDelete

  22. "This is the biggest lie in Malaysian political history. Can we forgive a leader who lied to the people. Let us not forget easily this historical incident," he said when opening the RM30 million Sabah Handicraft Centre, here.

    ReplyDelete

  23. Najib said the opposition leaders, including their chief, came to Sabah, especially with the approaching general election, to make promises to win the people's support.

    ReplyDelete
  24. "BN does not promise the sea and sky, but promises which can be fulfilled," he added.

    ReplyDelete

  25. He believed that the Sabah people were wise enough to differentiate between glass and crystal.

    ReplyDelete

  26. "If we evaluate a leader, we cannot just look ahead, but to also look back on his history and track record, not only when he is with the opposition, but also when he was in power," he added.

    ReplyDelete
  27. Najib recalled the 1997 financial crisis when Anwar was then the Finance Minister and supported the International Monetary Fund.

    ReplyDelete
  28. Bodoh punya anon satu ini tidak otak bagi komen sendirikah asyik petik ucapan orang!

    ReplyDelete
  29. rakyat ditaburkan oleh kerajaan dengan pelbagai bentuk sumbangan wang dari ratus hingga ribuan ringgit macam muras saja...bikin takut! org tua2 bilang kalau muras macam ada bencana yg akan berlaku..!

    ReplyDelete
  30. hutang negara TELAH meningkat kepada RM653 bilion ka? atau sekadar andaian PAS yang telah gagal membangunkan ekonomi kelantan sepanjang lebih 20 tahun memerintah negeri itu??

    ReplyDelete
  31. pemansuhan tol, pemansuhan cukai, menurunkan harga rumah/kereta, menaikkan subsidi minyak dan barang keperluan, pendidikan percuma, rm500 untuk guru2, dan sebagainya.. confirm hutang negara akan naik ke angka trilion dalam masa 100 hari..

    ReplyDelete
  32. Saya menyertai Pas pada 1990 dan pernah memegang jawatan Ahli Jawatankuasa Pas Kawasan Teluk Kemang serta Setiausaha Pas Cawangan Kampung Rendah, Rembau mulai 1996 hingga 2001.

    Saya terlibat secara langsung sebagai tenaga penggerak kepada penubuhan cawangan baru Pas di enam lokasi sekitar Rembau iaitu Kampung Rendah, Kampung Tanjung Sena, Pekan Rembau, Kampung Air Hitam, Kampung Pedas Gaing dan Kampung Senama serta pemulihan semula Pas Cawangan Kampung Seberang Batu Hampar dan Pas Cawangan Kampung Tanjung Berangan.

    Sebelum itu, saya pernah menjadi ahli UMNO tetapi dasar Pas tentang penubuhan sebuah negara Islam dan perjuangan melaksanakan hukum hudud telah mencuit hati saya untuk memasuki parti itu. Bagaimanapun, pemerhatian saya selama 11 tahun dalam Pas mendapati parti itu tidak konsisten dan tidak istiqamah dari segi dasar perjuangan, hala tuju serta strategi politik.

    Lebih memburukkan keadaan, apa sahaja perkara yang melibatkan Pas dan pemimpin-pemimpinnya tidak boleh ditegur atau dikritik. Bila saya kritik, mereka tuduh saya kafir. Saya pernah dimarahi dalam mesyuarat kerana mengkritik parti dan pemimpinnya. Saya dikatakan tidak menghormati pemimpin dan parti. Macam-macam gelaran pernah saya terima termasuk pengkhianat, petualang malah saya dituduh sebagai pengintip yang diupah UMNO untuk membongkar rahsia Pas.

    Saya tidak boleh menerima perjuangan seumpama itu. Memang saya amat kecewa dengan sikap dan mentaliti Pas sehingga memaksa saya mengambil keputusan meninggalkan parti itu pada 2001.

    Saya kecewa dengan janji-janji. Saya kecewa dengan perilaku pemimpin-pemimpin PAS apatah lagi PR. Saya faham bahawa semua adalah auta dalam usaha berdendam kepada Dr. Mahathir yang amat berjaya menongkah arus dan berjaya memimpin BN. Saya mencatat dan merumuskan BN bukan sekadar angan-angan dan menyusahkan kita semua. BN sentiasa bekerja, terbuka, menghormati orang cacat dan menepati hampir semua janji-janjinya. Saya yakin dengan BN.

    *Mohd. Hidzir Othman. (OKU)
    Kampung Rendah, Rembau, Negeri Sembilan

    ReplyDelete
  33. kau orang suda tengok istana mewah nik aziz? bukan merc saja yang mewah..semua tu dikumpulkan dengan hasil nik aziz berceramah sana sini. pencen bulanan nik aziz hampir rm 60 ribu sebulan. dia sentiasa menang dalam pilihan raya walaupun kelantan dipapakedanakan! hebat dia mentarbiah kelantan kan? dia psiko rakyat hormat pendokong agama seperti dia & hasilnya semua orang kelantan anggap dia dah macam nabi........

    ReplyDelete
  34. bukan istana lah! mahligai nik aziz. kita semua dah tau, bro. cuma kami rakyat bawahan yang sentiasa mengundi dia aje yang sentiasa dilupakan. undi BN kafir pulak..alahaii

    *pengundi miskin dun chempaka

    ReplyDelete
  35. Biar tunggu PM umumkan PRU. Pasti beliau tahu masa yang paling tepat untuk adakan PRU.

    ReplyDelete
  36. RANTAU PANJANG: Negara perlu diselamatkan segera bagi mengelakkan lebih banyak penyelewengan dilakukan kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN) demi masa depan rakyat negara ini.

    Bekas Penolong Gabenor Bank Negara, Dr Rosli Yaakub berkata, antara penyelewengan yang dikesan penglibatan Bank Negara dalam spekulasi mata wang menyebabkan kerugian RM30 bilion.

    Selain itu kerajaan BN menggadaikan lebih separuh daripada jumlah tiga juta ekar tanah rizab Melayu.

    “Begitu juga wang yang dibawa keluar dan disimpan di negara asing berjumlah RM1.08 trilion dalam tempoh 10 tahun kebelakangan ini,” katanya

    ReplyDelete
  37. Jom ramai2 kita serbu 'istana' nik aziz. Kita amik gambor dan dedahkan pd dunia 'kemewahan' nik aziz brbanding DS Nazri Aziz . Rumah nik ziz tu senang nak amik gambor,jgn risau kena tangkap sebab takde polis atau pengawal atau pagar emas. Rumah pon burok jer. Kalian dtg jgn lupa bawak kenkawan yer. Lepas ni kita minta dia pulangkan lg elaun bulanan yg dia tak guna. Walau selama ni pun beliau amik gaji jer dua ke tiga ribu sebulan dan baki brbelas ribu dipulangkan semula ke akaun kerajaan negri.

    ReplyDelete
  38. bah kalu bgitu aku sokong PAS, sokong nik aziz....ha,ha,ha

    ReplyDelete
  39. bagus tuan haji nik aziz datang di sabah tulung ceramah dan kempen pembangkang pasti kami sokong!!!!

    ReplyDelete
  40. nanti aku jemput tuan guru kenduri aqikah dan bergunting rambut bayi,di teratak buruk ku.....

    ReplyDelete
  41. bah kalau datang kasi tau! aku sanggup tuan guru d kk ipot....

    ReplyDelete
  42. jangan datang tambahkan masalah di Sabah, sudah..

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.