Monday, August 27, 2012

Karpal kemuka 'bukti' Dr M hasut raja-raja?

Pengerusi DAP Karpal Singh hari ini mengemukakan petikan daripada hansard Parlimen yang didakwanya sebagai bukti bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad membuat kenyataan menghasut ke atas Raja-Raja semasa perbahasan di Parlimen yang membawa kepada pindaan perlembagaan 1993 ke atas kekebalan Raja-Raja.

Katanya, Mahathir menyatakan perkara itu ketika membentangkan usul bagi pindaan terbabit, berhubung penubuhan Mahkamah Khas bagi menghapus kekebalan Raja-Raja daripada proses perundangan.

Beliau seterusnya menggesa Mahathir supaya hadir ke perbicaraan yang sedang berlangsung ke atasnya.

Perbicaraan berkenaan adalah berhubung kenyataan MP Bukit Gelugor itu dalam satu sidang media pada 6 Februari 2009, bahawa tindakan undang-undang boleh diambil ke atas Sultan Perak atas peranan dalam krisis perlembagaan di negeri itu pada tahun berkenaan.

"Saya cabar Mahathir supaya datang ke mahkamah secara sukarela di perbicaraan saya dan mengakui serta menjelaskan apa yang dinyatakan di Parlimen pada 18 Januari 1993.

"Saya harap dia tidak akan lari daripada cabaran ini," kata Karpal dalam satu kenyataan.

Mahathir semalam mencabar Karpal supaya mengemukakan petikan berkenaan.

Berikut adalah petikan yang dikemukakan Karpal daripada hansard bagi persidangan Dewan Rakyat pada 18 Januari 1993:

"Jika Malaysia ingin menjadi sebuah negara yang mengamalkan Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan, kekebalan yang diberikan kepada Raja-Raja perlulah dihapuskan." [Tepuk]’ [Hansard 18 Januari, 1993, halaman 16]

"Sebenarnya ketiga-tiga Perdana Menteri dahulu, sebagai Penasihat kepada Raja-Raja, telahpun menegur Raja-Raja berkali-kali semasa mereka berkhidmat. Saya tahu teguran ini dibuat kerana perkara ini telah dilaporkan dalam Mesyuarat Jemaah Menteri dan juga Majlis Tertinggi UMNO berkali-kali.

"Allahyarham Tun Hussein Onn semasa menjadi Perdana Menteri pernah dalam ucapan bertulis di suatu Mesyuarat Majlis Raja-Raja, yang dihadiri hanya oleh Duli-Duli Yang Maha Mulia atau wakil-wakil mereka sahaja, menegur dengan kerasnya perbuatan Raja-Raja yang tidak harus dilakukan.

"Tetapi teguran ini tidak berkesan. Pekara-perkara yang disentuh terus dilakukan juga, bahkan ditingkatkan. Apa yang tidak pernah dibuat di zaman British dan pada tahun-tahun awalan Malaysia merdeka, dilakukan dengan semakin ketara da meluas." [Hansard, 18 Januari, 1993, halaman 19]…

"Kerajaan memang mendengar dan menyedari akan pandangan dan kemarahan sebilangan rakyat yang mengetahui perbuatan Raja. Demikianlah kemarahan mereka sehingga ada, terutama di kalangan generasi muda, yang menganggap Sistem Beraja sudah ketinggalan zaman.

"Tetapi oleh kerana Akta Hasutan dan larangan terhadap mengkritik Raja, Raja tidak mendengar dan tidak percaya kepada Penasihat mereka apabila maklumat disampaikan berkenaan kegelisahan rakyat. Raja dan keluarga Diraja nampaknya berpendapat bahawa semua ini adalah ciptaan Penasihat-penasihat Raja untuk menakutkan Baginda atau untuk merebut hak Raja.

"Dalam keadaan ini, Raja bukan sahaja akan meneruskan amalan-amalan yang tidak disenangi atau disukai oleh rakyat tetapi juga akan melakukan perkara-perkara yang lebih dibenci oleh rakyat. Jika trend ini tidak disekat, perasaan rakyat terhadap Raja tentu akan meluap dan menjadi begitu buruk sehingga pada suatu masa nanti rakyat mungkin tidak lagi dapat membendung perasaan mereka. Perasaan yang diluahkan dalam surat-surat kepada akhbar sebenarnya sudah lama wujud.

"Dengan izin, Tuan Yang di-Pertua, saya ingin membaca petikan daripada satu rencana yang dihantarkan kepada akhbar The Straits Times pada 1946 oleh seorang tokoh Melayu yang terkemuka, apabila British mencadangkan penubuhan Malayan Union. Tokoh ini kemudian memegang jawatan yang tinggi dalam Kerajaan. Rencana ini tidak disiarkan oleh akhbar Straits Times tetapi ia disampaikan kepada saya baru-baru ini oleh penulis.

"Penulis ini menyatakan, dengan izin “All intelligent Malay leaders ought now seriously to give most profound and careful thought to the question whether the time has not arrived when the Malay Royalty ( I mean the Sultan and Raja) should gracefully withdraw themselves altogether”

"Jika pandangan seperti ini sudah ada pada tahun 1946, apakah ia tidak mungkin wujud semula pada tahun 1993 [Tepuk] jika Raja-Raja tidak dihalang daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang tidak diingini?” [Hansard, 18 January, 1993, halaman 20-22]…

"Sebelum ini terdapat banyak insiden dimana Raja menganiaya rakyat, Raja menyalahi undang-undang civil dan criminal, Raja menyalahgunakan wang serta harta Kerajaan dan Negara, Raja menekan dan menganiaya pegawai-pegawai" [Hansard, 18 Januari, 1993, halaman 26]

20 comments:
Write comments
  1. Kenapa baru sekarang perkara seperti tu dibangkitkan, adakah untuk kegunaan politik DAP

    ReplyDelete
  2. Perlu bawa ke mahkamah untuk lebih lanjut lagi.

    ReplyDelete
  3. Tiada istilah kebal walaupun mempunyai kedudukan yang tinggi.

    ReplyDelete
  4. Jika benar, kemukakan saja. kita lihat sejauhmana Mahathir akan dikenakan tindakan.

    ReplyDelete
  5. Kita tunggu saja setakat mana kesahihan bukti karpal ini.

    ReplyDelete
  6. buang masa, buang duit saja yang bersalah bukan di tindakan....

    ReplyDelete
  7. cerita ini mmg jelas. kalau bukan kerana tindakan mahathir menghapuskan kekebalan raja-raja, karpal tak akan cuba2 mengambil tindakan undang2 terhadap raja-raja. dalam hal ini, karpal bertindak berlandaskan undang2 yang dipinda khususnya mengenai kekebalan raja2 melayu. siapa yg pinda perlembagaan itulah yg bersalah sebenarnya. hah ini kali laaa..

    ReplyDelete
  8. Al marhum YDP Besar Negeri Sembilan semasa mnjawat Timb YDP Agong dulu pernah terima mesej brbaur ugutan dr seorg menteri kanan negara agar ttgn pindaan perlembagaan yg Tun M cadangkan dParliment tu. Jika tidak atas nama rakyat, baginda akan dihumban ke longkang oleh menteri kanan trbabit. Menteri kanan? siapa lagi kalu bukan Tun Mahathir. Ada org umno tau kes ini. Mereka hanya brkokok brtalu2 jer nak tegak institusi raja2 tapi tak tau yg umno tu ler sebenarnya penghina raja2 melayu.

    **Yassir Arafat

    ReplyDelete
  9. Harap bukti yang dikemukakan oleh Karpal Singh ini akan disiasat oleh pihak polis untuk membuktikan kesahihannya.

    ReplyDelete
  10. Kita tunggulah dan lihat sehingga maklumat ini disiasat terlebih dahulu.

    ReplyDelete
  11. isi cerita tetap sama...hina raja...hanya tapak kaki diorang je letaknya berbeza...sorang kat luar parlimen sorang lagi kat dlm parlimen..hina tetap menghina....MALAYSIA BOLIH.....

    ReplyDelete
  12. Masa tu raja2 terus diam membisu, membatu, langsung tak berani lwn mahathir. Masa tu juga aku tak dgr sekoq hang tuah melayu pun yg bangun menghunus keris menentang mahathir atau dgn lain perkataan membela raja. Akhbar arus perdana terus dedahkan perangai buruk dan betapa borosnya raja. Seluruh rakyat dilihat berpihak kpd mahathir dan berkata... silap haribulan Msia jadi republik dan rakyat menunggu detik itu. Aku flashback je...

    ReplyDelete
  13. Umngok laa golongan paling utama dan juara menghina institusi Di Raja merekalah yg paling tak hormat tp masa mereka kuat laa masa mereka dpt byk sokong rakyat laa sekarang bila dhsemakin kurang sokongan mula laa berdolak dalih membelit fakta poorrrahh

    ReplyDelete
  14. dkat2 pru mcm2 nak dibuktikan.

    ReplyDelete
  15. Jika Bukti itu rigid, maka siasatan harus dilakukan.

    ReplyDelete
  16. Pastikan siasatan dilakukan.

    ReplyDelete
  17. ketika Tun M "menghapuskan" kekebalan raja-raja Melayu ketika dulu adalah kerana tidak mahu sultan-sultan membuat apa jua tindakan yang salah di sisi undang-undang tetapi tidak dihukum atas alasan kerana mereka "kebal" undang-undang. Jadi "kekebalan" undang-undang itulah yang Tun M mahu hapuskan. Tun M tidak mahu rakyat yang menderita akibat tindakan salah sultan-sultan yang akhirnya akan menyebabkan seluruh rakyat membenci sistem beraja kerana dianggap "menindas" rakyat marhaen.

    ReplyDelete
  18. Tun M tidak pernah meletakkan sultan-sultan ini sebagai rakyat biasa. Malah untuk membicarakan sultan-sultan ini pun perlukan Mahkamah Khas. Jadi, rakyat marhaen juga akan menikmati keadilan dari sudut undang-undang. Dan dengan ini, keadilan telah diletakkan ditempat yang sepatutnya. Ingat kembali kepada kes Al-marhum Sultan Iskandar (Sultan Johor).

    ReplyDelete
  19. Tun M tahu apa yang beliau lakukan.

    ReplyDelete
  20. Dekat2 PRU memang banyak betul cerita baru dan lama 'digoreng'.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.