Thursday, August 16, 2012

PRU13, Kerajaan Bn Sabah tumbang?

Isu sekiranya PR menang PRU13 dan memerintah Malaysia, kuasa melayu akan terhakis telah dibawa oleh penceramah murahan BN dipentas ceramah dikampung-kampung terutamanya dikawasan mejoriti melayu. Hasutan yang sudah basi itu tidak menjejaskan sokongan rakyat kepada PR.

Sebelum puasa, rata-rata majlis ceramah anjuran PR mendapat sambutan yang luar biasa, isu-isu penyalahgunaan kuasa, rasuah, dan koborosan perbelanjaan pemimpin mendapat sambutan, isu komesin membeli kapal selam, pinjaman NFL (Lembu) penghapusan hutang kroni, Sekatan pemberian Royalti Minyak ke Kelantan dan banyak lagi menyakinkan rakyat bahawa BN tidak boleh diharap lagi untuk memerintah Malaysia.

Apatah lagi terang didepan mata bahawa UMNO tidak begitu serius untuk merampas kembali kerusi yang dulunya dikuasai oleh UMNO tapi kini dimenangi oleh PR, calun yang bakal dinobatkan oleh BN dalam PRU13 nanti kebanyakannya yang telah ditolak oleh rakyat.

Tentu ada yang bertanya, mana tahu BN nak letak calun yang rakyat sudah tolak. Jawapannya sekiranya tidak begitu orang tak panggil UMNO kerana itulah budaya dalam UMNO,. calunnya mesti orang yang rapat dengan pemimpin sama ada pemimpin diperingkat nasional, negeri atau bahagian. Bukan dipilih calun yang boleh menang.

Mana ada pemimpin UMNO nak dengar dan pakai cadangan orang lain, kerana apabila mereka telah diberi kuasa dan dipilih sebagai pemimpin mereka sudah sepakati dengan keegoan, orang lain semuanya tak boleh pakai, hak mereka saja yang betul, itulah yang terjadi dalam UMNO kini.

Rakyat nampak permainan pemimpin UMNO, sebab itu rakyat beralih sokongan kini, pada hal ada juga pemimpin PR yang dibaluti dengan keangkuhan tapi mereka belum lagi diberi kepercayaan untuk tadbir negara, jadi kewarasan nya belum diuji.

Apabila Sabah sebagai kawasan hebat UMNO, kini terbelah dua, jelaslah BN tak begitu yakin untuk terus menang di Sabah dan ini akan menjejaskan peluang BN untuk terus kekal memerintah Malaysia nanti.

Pada 29hb nanti laungan jatuhkan UMNO dan BN akan bergema disabah setelah 9 orang yang dulunya bertanggongjawab meruntuhkan kerajaan PBS kini akan bersama PR untuk meranapkan UMNO dan BN Sabah.

Apabila Dato' Lajin Ukim memberitahu kepada YAB Tok Guru Nik Aziz bahawa beliau akan meletak jawatan sebagai Timbalan Menteri Perumahan Kerajaan Tempatan dan jawatan Majlis Tertinggi UMNO itu bermakna bermulalah denyut kekuatan baru PR disabah.

Hanya tunggu PM Najib bubarkan parlimen.
http://newkk.blogspot.com

67 comments:
Write comments
  1. Hal ini spatutnya tidak timbul kerana telah dijelaskan dalam perlembagaan. Kalau ya pun BN kalah, mustahil untuk kuasa maLAYU hilang. Penceramah murahan Bn tu fikir c pengisap ice cream ANUar tu bodoh sangat ka.

    ReplyDelete
  2. sesiapa pun yg memerintah malaysia...kuasa orang melayu tidak akan hilang dan orang melayu tetap melayu tapi sekiranya BN/UMNO yg memerintah habis punah semua keistimewaan melayu.

    ReplyDelete
  3. dah tiba masanya umno dinosour ni disimpan dimuzium saja untuk tatapan generasi akan datang,setelah 54 tahun peluang diberi untuk menjaga negara dan rakyat ternyata gagal...kali ini lah...tukarrrr.

    ReplyDelete
  4. Yg sebenarnya..kalu ndak menipu dlm mana2 pilihanraya umum atau by-election ke, UMNO memang kalah. Confirm memang kalah,cuma talian hayat mereka apa? Undi pos tu ler penyelamat serta pengundi hantu. UNDI POS dan PENGUNDI HANTU adalah talian hayat pertama dan talian hayat kedua ialah SPR dan SB. SPR kerja mencari idea utk BN kekal menang dan SB turun lokasi bg ugut pengundi ( trutama dSabah lah utk kes trbaru )

    ReplyDelete
  5. Siapa berkata UMNO tidak begitu serius untuk merampas kembali kerusi yang dulunya dikuasai oleh UMNO tapi kini dimenangi oleh PR? UMNO akan berusaha merampas balik negeri seperti Kelantan dan Selangor.

    ReplyDelete
  6. Ada kemungkinan Lajim Ukin akan mengikuti PAS selepas ini kerana beliau dilihat berjumpa dengan YAB Tok Guru Nik Aziz sebelum keluar parti.

    ReplyDelete
  7. budaya dalam pakatan pula, naik pentas puji diri sendiri, bersihkan nama sendiri, kemudian minta rakyat menyokong mereka.. pemimpin2 BN naik pentas, umumkan bantuan, bagi bantuan dan bagi nasihat yang berguna kepada rakyat..

    ReplyDelete
  8. baik Pakatan jangan terlebih2 mengiktiraf kemenangan sebelum bertanding.. macam la Pakatan bersih sangat.. baru rampas kerajaan negeri, macam2 salah guna kuasa berlaku.. belum lagi rampas puterajaya..

    ReplyDelete
  9. kalau betullah BN sudah ditolak oleh rakyat, Anwar tidak perlulah susah payah datang ke Sabah menghasut MP BN untuk keluar menyertai Pakatan.. bukankah tindakan Anwar ini menunjukkan Pakatan sedang terdesak??

    ReplyDelete
  10. kemasukkan Lajim ke dalam pakatan tidak akan menjejaskan BN Sabah.. sebabnya, rakyat akan mempersoalkan tindakan beliau yang keluar parti disaat2 akhir sebelum PRU bermula.. adakah sebab beliau tidak dicalonkan? atau Anwar menjanjikan jawatan TPM kepada beliau? atau ada agenda lain khas untuk kepentingan dirinya?

    ReplyDelete
  11. jasa umno/bn yg telah menyelamatkan bumiputra daripada pemerintahan 'double standard'di sabah sebelum ini dan menyatupadukan bumiputra, tidak boleh dinafikan.tapi ada pemimpin yg 'tak sedar diri(ong ong ong)' yg mudah lupa dan dijadikan ejen utk memecahbelahkan semula perpaduan tersebut setelah dijanjikan jawatan oleh si pengelentong.

    ReplyDelete
  12. Baguslah liabiliti sudah keluar daripada BN. Sekarang bakal menjadi liabiliti kepada Pakatan pula.

    ReplyDelete
  13. BN tidak akan tumbang dengan mudah. Masih ramai yang menyokong BN. Tak perlu riak sangat la.

    ReplyDelete
  14. Lajim ingat beliau sudah tebus kesilapannya yang lalu bila keluar daripada BN?

    ReplyDelete
  15. Anwar sibuk pasal Sabah saja sebab mahu raih undi agar mereka dapat tawan Putrajaya. Kenapa tak sibuk pasal Sarawak?

    ReplyDelete
  16. Tahap kemiskian di Sabah mengikut daerah bagi tahun 2004 seperti yang dikeluarkan oleh Unit Perancang Ekonomi Malaysia. Peratusan kemiskinanya adalah seprti berikut:-

    01. Nabawan 70.8%
    02. Kudat 41.7%
    03. Pitas 46.3%
    04. Kota Marudu 37.1%
    05. Kota Belud 36.0%
    06. Tuaran 20.5%
    07. Ranau 38.2%
    08. Beluran 35.1%
    09. Penampang 6.7%
    10. Kota Kinabalu 8.4%
    11. Sandakan 15.3%
    12. Kuala Penyu 14.3%
    13. Papar 14.7%
    14. Tambunan 44.4%
    15. Sipitang 15.8%
    16. Beaufort 20.3%
    17. Keningau 30.7%
    18. Kinabatangan 38.0%
    19. Tenom 31.6%
    20. Tongod 35.7%
    21. Lahad Datu 21.3%
    22. Kunak 38.6%
    23. Semporna 38.1%
    24. Tawau 21.4%
    Orang-orang miskin ini juga turut akan membayar cukai GST yang akan dilaksanakan selepas PRU13 seperti janji Najib kalau tidak negara akan bangkrap kata Idris Jala. Tahniah BN Sabah membuat negeri ini tersohor dengan kadar kemiskinan meskipun negeri ini kaya dengan hasil buminya.

    ReplyDelete
  17. TAHNIAH BN membuat Sabah termiskin di Malaysia walaupun Sabah kaya dengan hasil pertanian dan minyak.

    ReplyDelete
  18. undian Sabahans akan memberi laluan PR ke putrajaya.

    ReplyDelete
  19. Jangan cepat terpengaruh dengan segala janji2 pembangkang.

    ReplyDelete
  20. Apa-apa pun biarlah SABAH di tadbir oleh Rakyak sendiri, pemimpin berasal daripada negeri Sabah sendiri bukan nya menurut perintah dpd Malaya...kerana Malaya tidak mengetahui budaya dan kaum di Sabah, baru lah negeri betul2 sabah Merderka.....

    ReplyDelete
  21. apa2 pun BN sudah lama memerintah,giliran org lain pula.seluruh dunia sudah berubah.Malaysia je belum.Ini la masanya kita berubah.

    ReplyDelete
  22. Asyik2 mengugut saja kerja orang2 BN UMNO ini, terlalu kenampakan takut kehilangan kuasa, PRU 13 ni cuba sebelah pihak sana lagi yang perintah negara ini, kata hanya BN saja mampu tadbir, wahai orang-orang Sabah yang dikasihi kita bagi orang lain peluang, baru boleh nilai ketepatan kata-kata tersebut. HIDUP P K R

    ReplyDelete
  23. BN akan tumbang kalau tersalah pilih calun,bagi kawasan pendalaman kami rakyaat disini akan melakukan lagi sejarah kejatuhan Datuk Harris salleh dan Tan sri Suffian Korah...tengok lah

    ReplyDelete
  24. Anonymous said...
    August 16, 2012 9:53 AM

    Ada kemungkinan Lajim Ukin akan mengikuti PAS selepas ini kerana beliau dilihat berjumpa dengan YAB Tok Guru Nik Aziz sebelum keluar parti.
    ---------------

    mungkin juga sebab PAS sabah adalah parti pembangkang yang paling lemah...pemimpin PAS sabah sekarang pun semua tidur...kalau lajim masuk PAS pun, tiada apa dia boleh buat..cuma dapat jawatan tinggi dalam PAS sajalah...

    ReplyDelete
  25. mengatakan pada pru13 nanti kerajaan BN sabah akan tumbang hanyalah cakap2 politik pembangkang...mana mungkin kerajaan BN sabah akan tumbang...kerana pembangkang di sabah pun masih kebinggungan mencari sepakatan untuk formula 1 lawan 1..

    ReplyDelete
  26. satu perkara yang pasti ialah BN sabah masih kuat dan mantap...

    ReplyDelete
  27. undi pembangkang akan pecah pada pru13 di sabah...

    ReplyDelete
  28. lajim keluar dari BN pun tidak mengugat BN...

    ReplyDelete
  29. tunggu dan lihat bila najib akan umumkan pembubaran parlimen.

    ReplyDelete
  30. kalau BN tidak tumbang lagi saya tidak tahu cuba tengok statastik ini yang bersandarkan kepada Jawapan d dewan Negara dan semakan jumlah penduduk yang saya ambil dari Banci penduduk dan perumahan tahun 2009

    Bil Daerah Jumlah Penduduk % Kemiskinan Jumlah Penduduk Miskin Wakil Rakyaat Ahli Parlimen
    1 Nabawan 31,807 70.80% 22,519 UPKO PBRS 1
    2 Kudat 83,140 41.70% 34,669 UMNO/LDP/PBS UMNO 4
    3 Pitas 37,808 46.30% 17,505 UMNO UMNO 2
    4 Kota Marudu 66,374 37.10% 24,625 PBS PBS 9
    5 Kota Belud 91,272 36.00% 32,858 UMNO/PBS UMNO 10
    6 Tuaran 102,411 20.50% 20,994 UMNO/PBS/UPKO UPKO 17
    7 Ranau 94,092 38.20% 35,943 UMNO/PBS/UPKO UPKO 5
    8 Beluran 104,484 35.10% 36,674 UMNO/UPKO UMNO 12
    9 Penampang 121,934 6.70% 8,170 UPKO/SAPP/ UPKO 23
    10 Kota Kinabalu 452,058 8.40% 37,973 PBS/DAP DAP 22
    11 Sandakan 396,290 15.30% 60,632 UMNO/PBS LDP 19
    12 Kuala Penyu 18,958 14.30% 2,711 UPKO UMNO 21
    13 Papar 124,420 14.70% 18,290 UMNO UMNO 20
    14 Tambunan 35,667 44.40% 15,836 PBS PBS 3
    15 Sipitang 34,862 15.80% 5,508 UMNO UMNO 18
    16 Beaufort 64,350 20.30% 13,063 UMNO UMNO 18
    17 Keningau 173,103 30.70% 53,143 PBS/UPKO/UMNO UMNO 14
    18 Kinabatangan 146,987 38.00% 55,855 UMNO UMNO 8
    19 Tenom 55,553 31.60% 17,555 UMNO/PBS UMNO 13
    20 Tongod 35,341 35.70% 12,617 UMNO UMNO 11
    21 Lahad Datu 199,830 21.30% 42,564 UMNO UMNO 16
    22 Kunak 61,094 38.10% 23,277 UMNO UMNO 6
    23 Semporna 133,164 38.10% 50,735 UMNO UMNO 7
    24 Tawau 397,673 21.40% 85,102 SAPP/UMNO SAPP 15
    25 Putatan 54,733 UMNO/UPKO UPKO

    3,117,405 728,818

    ReplyDelete
  31. pembetulan kepada maklumat diatas ,untuk perhatian jumlah penduduk selepas % kemiskinan adalah jumlah yang miskin di daerah tersebut

    ReplyDelete
  32. I think BN will continue to get strong.

    ReplyDelete
  33. Semoga apa yang dihajati akan berjaya dilaksanakan.

    ReplyDelete
  34. Please dont let the voters down. This is very important.

    ReplyDelete
  35. Apa2 saja akan berlaku cuma apa yang diharapkan ialah laksanakan janji yang dibuat.

    ReplyDelete
  36. The government should fulfil its promises.

    ReplyDelete
  37. pengundi bawah pagar...August 17, 2012 at 5:57 AM

    kalau di Smnjung rkytnya sudah sedar yg BN ini penuh rasuah, pngurusan xcekap..kenapa rkyt SabahSrawak xketuk kpala masih dibuai mimpi indah dendangan lagu BN hari2 kena tipu...slagi xbangun slagi itulah dibuai mimpi..bangunlah hadapi kenyataan krna 50thn merdeka Sabah sngaja ditinggalkn jauh sbagai negeri trmiskin...INI KALILAH!!!

    ReplyDelete
  38. Belum tentu lagi kalo pakatan akan menang dalam pru13 nanti.

    ReplyDelete
  39. BN will remain strong even without lajim.

    ReplyDelete
  40. syukur la lajim dah keluar awal2 daripada kluar lpas pru nti

    ReplyDelete
  41. belum tau lagi Bn akan tumbang, keputusan PRU sukar nak diramal.

    ReplyDelete
  42. rakyat akan menentukan parti mana akan menang.

    ReplyDelete
  43. BARISAN NASIONAL JANJI ini ..JANJI itu...JANJI sini..JANJI sana
    Bila NAJIBrosak mahu JANJIKAN KITA ....tarikh dia nak hadir diri di MAHKAMAH PERANCIS utk buat penjelasan KES KAPALSELAM SCORPENE?

    Kalau jantan berani...kalau tak buat salah...apa nak takut hadiri
    ROSMAH boleh ikut bersama melancung ke PARIS

    SELANGOR * PERAK * PENANG * KELANTAN * KEDAH memang tak faham istilah ' JANJI DITEPATI '....tapi " RAMALAN DITEPATI " memang sudah tertanam di hati semua PENYOKONG _PENYOKONG PAKATAN RAKYAT...ramalan yg membawa KEPASTIAN BARISAN NASIONAL AKAN DITUMBANGKAN pd PRU 13

    N.SEMBILAN * SABAH bakal jadi milik PAKATAN RAKYAT
    ini RAMALAN DITEPATI !!!

    ReplyDelete
  44. semua parti pun akan kata mereka mendapat sokongan daripada rakyat.

    ReplyDelete
  45. Sabah terlalu banyak parti politik. parti2 pembangkang pula macam tidak mahu bersatu.

    ReplyDelete
  46. apa pun, semuanya terpulang pada pilihan rakyat untuk buat pilihan.

    ReplyDelete
  47. mungkin persaingan sengit akan dapat dilihat pada pru akan datang.

    ReplyDelete
  48. selagi pembangkang di Sabah berpecah, peluang cerah untuk BN.

    ReplyDelete
  49. Jangan haraplah BN akan tumbang. Kalau BN tumbang ingat pembangkang mampu kah tadbir negara dengan baik?

    ReplyDelete
  50. Tapi yang pasti persanigan memang akan sengit lah. hehehe

    ReplyDelete
  51. orang yang manyukung BN CELIK TAPI BUTA MATA BUTA HATI ! suda nampak apa durang bikin...paling KUAT RASUAH LAH ! JANGAN MARAH aaa..
    HARI RAYA!

    ReplyDelete
  52. Semua itu akan terjawab pada PRU13 akan datang. Jika kita buat andaian sekarang pun masih tidak guna pun. Kerana tidak ada apa-apa yang boleh dikatakan siapa yang bakal menang dan kalah.

    ReplyDelete
  53. Ini pun ramalan saja. kalau ramalan negatif biarlah lebih memberi semangat untuk terus berjuang, kalau ramalan positif pula janganlah terus lupa diri.

    ReplyDelete
  54. Masih ada ruang dan peluang untuk perbaiki kelemahan sebelum tiba PRU.

    ReplyDelete
  55. BN akan menang di Sabah sekali lagi tetapi prestasi turunlah. Mungkin DUN, BN 40, Pakatan 20. Parlimen BN 15, Pakatan 10. Jadi BN Sabah masih memerintah tetapi sebagai pembangkang di peringkat nasional kerana PR akan memerintah Putra Jaya. Dari sanalah MP dan DUN UMNO diuji kesetiaan mereka. Saya kenal 1 YB, dia bilang kalu senario spt yg saya kata itu, dia berhijrahlah. Hahaha..setia kah itu?

    ReplyDelete
  56. Kalau PR menang di putrajaya dan BN menang di sabah yang duluan melompat ada lah musa aman dan kuncu-kuncunya supaya dapat balik jawatan mereka..bah pemimpin PR kalau mereka-mereka ini melompat duluan terima saja tapi kasi diaorang jawatan pemaju mukim saja..

    ReplyDelete
  57. if BN still want to remain as leader of the people, the people should not be ignored

    ReplyDelete
  58. the government should fix the problem faced by Sabah fast..

    ReplyDelete
  59. ..before it is too late to improve the situation and voters turn against the government

    ReplyDelete
  60. kerajaan harus perbaiki masalah PATI yang dihadapi oleh Sabah dengan segera

    ReplyDelete
  61. hopefully the government's efforts to address the problem of illegals by implementing RCI will bring good result

    ReplyDelete
  62. BN is benefited from PATI. What RCI? Wayanglah!

    ReplyDelete
  63. Lompat parti berkemungkinan mendatangkan isu kepada BN di PRU akan datang.

    ReplyDelete
  64. BN will still win in coming election, just the number of seats may have the chances to reduce.

    ReplyDelete
  65. Let see whether Lajim and Bumbering will still win the people heart to give support.

    ReplyDelete
  66. Pembangkang di Sabah semakin kuat, ini akan memberi saingan yang besar untuk BN di PRu13 nanti.

    ReplyDelete
  67. Perpecahan parti pembangkang cuma memberi laluan dan kemenangan kepada BN sahaja.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.