Friday, March 1, 2013

Pembaziran Melampau BN Yang Bankrapkan Negara - Aziz Bari

Dakwaan pemimpin Umno-BN bahawa negara bakal muflis dalam tempoh dua tahun sekiranya Pakatan Rakyat (PR) memegang tampuk pemerintahan dan menunaikan tiga janji mereka adalah tidak tepat.

Umno-BN ‘terlupa’ bahawa perkara yang menyumbang kepada negara muflis adalah pengurusan tidak telus, pembaziran melampau dan subsidi yang terlalu besar kepada kroni mereka.

Pakar Perlembagaan, Dr Abdul Aziz Bari berkata pentadbiran Umno-BN sepatutnya mengambil iktibar daripada cara pemerintahan Pakatan terutamanya di Selangor.

Di negeri itu pengurusan yang lebih telus, berhemat serta berjimat telah mengembalikan hasil negeri kepada rakyat.

“Sebagai contoh di Kedah, kerajaan PR menurunkan cukai tanah dan dapat meningkatkan hasil balak daripada pentadbiran yang telus.

“Begitu juga di Selangor, agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) seperti Skim Mesra Usia Emas (SMUE), Tawas dan sebagainnya yang dilaksanakan untuk rakyat tidak menjadikan negeri itu muflis.

Bahkan kalau kita tengok, simpanan tunai di Selangor juga meningkat walaupun pelbagai program kebajikan dilaksanakan. Justeru, tidak timbul soal bangkrup,” ujarnya apabila ditemui di sini.

Tegasnya, tiga janji yang ditawarkan Pakatan, penghapusan kutipan tol, gaji minima RM1,500 sebulan dan pemansuhan Pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), tidak akan merugikan negara.

Tambahnya, kenyataan yang dibuat Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli baru-baru ini berhubung mekanisma untuk memansuhkan PTPTN juga meyakinkan rakyat bahawa ekonomi negara akan bertambah baik di masa hadapan.

“Sekiranya kerajaan berupaya membersihkan amalan rasuah dan kronisme yang diamalkan dalam pentadbiran negara, maka ekonomi dapat berkembang dengan baik, sekaligus menjadi jaminan untuk mengelakkan negara muflis,” jelasnya.

Mengulas lanjut, Aziz berkata, keadaan ekonomi negara yang merudum juga menunjukkan bahawa kerajaan sekarang kurang berdaya saing dengan negara luar sehingga mengakibatkan kos pentadbiran semakin tinggi.

“Saya tidak nampak bagaimana mereka (Umno-BN) boleh mengubah sikap mereka seperti yang dijanjikan kerana kita lihat sendiri program transformasi yang diwar-warkan juga gagal.

“Dari segi itu sudah cukup untuk menunjukkan bahawa mereka bukanlah pemerintah yang baik.

“Jadi, rakyat sudah cukup jelas bahawa kerajaan sekarang perlu digantikan supaya Pakatan dapat tunjukkan satu formula dan pendekatan lebih baik, murah, kompetetif untuk mengurus tadbir negara,” katanya. -selangorku

87 comments:
Write comments
  1. AZIZ, ANDA PAKAR APA?


    KEDAH - kerajaan PR menurunkan cukai tanah. dapat meningkatkan hasil balak daripada pentadbiran yang telus!!???? KEDAH BERHUTANG HAMPIR 3 BILLION, EXCO2 BERSKANDAL, MASALAH KEWANGAN & PENTADBIRAN KUIN, MB YG EGO& KURANG AJAR, MASALAH DENGAN DYMM SULTAN KEDAH, PEMBALAKAN YG BERLELUASA, PENCEMARAN AIR, PENIPUAN LADANG (KRJ NEGERI) DI INDONESIA, PENIPUAN DALAM AUDIT DLL.


    SELANGOR - agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) seperti Skim Mesra Usia Emas (SMUE), Tawas dan sebagainya yang dilaksanakan untuk rakyat tidak menjadikan negeri itu muflis!!????? DUIT KRJ NEGERI BANYAK, TAPI JANJI2 KENAPA TIDAK MAHU DITEPATI – X TEPATI JANJI KURANGKAN CUKAI PINTU RUMAH 20% &CUKAI PREMIS KOMERSIAL SEBANYAK 10%. * CUKAI DAN PREMIUM TANAH DINAIKKAN. * pemberian air percuma, *BERSIH RASUAH, *rm 75 SEBULAN ANAK KE NURSERY, *RM50 SEBULAN PRA SEKOLAH, *RM 1000 ANAK SELANGOR KE IPT,*BIASISWA PLJRN ANAK SELANGOR,*BANTUAN KPD PASANGAN MUDA BERUMAHTANGGA,*CARUM TAKAFUL SETIAP WARGA EMAS,OKU,ANK YATIM,*ELAUN PD IBU TUNGGAL,*ELAUN KHAS SURI RUMAH JAGA ANAK, *SETIAP ANAK NEGERI DPT RUMAH SDRI.


    So, PK2 la bahawa memang mereka akan menyediakan pelbagai alasan& retorik!!! tapi mengapa AZIZ & PEMIMPIN PR memang menipuu? kemudian blog2 yg diupah RM3000 sebulan oleh Anwar ini akan menjawab / alihkan isu!! PR sekarang..macam alihkan tiang gol, daaa..


    **ce`gu ekonomi

    ReplyDelete
  2. Manifesto Pembangkang Boleh Buat Negara Muflis – Dr Mahathir

    ••> Manifesto pakatan pembangkang boleh menyebabkan kerajaan menjadi muflis kerana pelaksanaannya melibatkan perbelanjaan yang sangat banyak

    ••> sebuah kerajaan perlu mempunyai wang untuk mentadbir negara, dan manifesto pembangkang itu dilihat akan mengurangkan pendapatan kerajaan.

    ••> “Manifesto ini dibuat oleh pihak yang tidak pernah menjadi kerajaan. Dia tidak tahu kerajaan perlu ada wang, tidak boleh belanja sahaja, dan jika kita lihat manifesto mereka ialah nak kurangkan pendapatan kerajaan dengan kurangkan cukai, tol dan sebagainya,” - Mahathir

    ••> pakatan pembangkang melancarkan manifesto menjelang pilihan raya umum (PRU) ke-13, antaranya menghapuskan tol dan menyediakan pendidikan percuma bermula dari prasekolah hingga menara gading.

    Mengambil contoh di Eropah, Dr Mahathir berkata ada negara di benua itu gagal mengurus kewangan dengan baik menyebabkan ia muflis dan hampir muflis.

    Sehubungan itu, beliau berkata rakyat harus bijak memilih kerajaan yang lebih berpengalaman mengurus kewangan dalam membangunkan negara, dan bukan kerajaan yang bakal menjejas kewangan negara.


    ••> “Kalau kita nak jadi bankrap, bolehlah kita beri semua… kita jangan kutip cukai, lepas itu bagi pendidikan percuma, lebuh raya percuma, semuanya… kerajaan akan muflis, mana nak cari duit.

    “Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim (Menteri Besar Selangor) juga mengatakan manifesto bukan perjanjian, jadi yang dia buat (manifesto PRU 13), buat apa? Kalau dia kata ini bukan janji, tolak sahaja dia, buat serabut sahaja.

    LISTEN PEOPLE! WHO U GONNA TO BELIVE? THE ONE EVER BEEN PRIME MINISTER FOR YEARS OR THE ONE WHO NEVER BE???? THINK ABOUT THAT, ALL RIGHT?

    ReplyDelete
  3. Walfitnatu asyadu minal khotr...Jgn kita barsama Umno dlm mnyebar fitnah celaka,kelak kita dibakar api neraka.

    ReplyDelete
  4. Pemberian pelbagai bantuan tunai bukan sahaja membuktikan keprihatinan kerajaan terhadap rakyat tetapi turut menyemarakkan ekonomi negara yang dinikmati oleh semua peringkat pelbagai lapisan masyarakat.

    ReplyDelete
  5. Ketua UMNO Bahagian Penampang, Datuk John Ambrose berkata jika dilihat pada mata kasar bantuan tunai yang diberikan itu hanya dinikmati oleh golongan yang berkelayakkan seperti mereka yang berpendapatan rendah, golongan muda, penuntut pusat pengajian tinggi serta keluarga yang mempunyai anak yang bersekolah.

    ReplyDelete
  6. “Memang hanya golongan tertentu sahaja layak untuk terima bantuan, tetapi jika diteliti semua orang berpeluang menikmati hasil daripada bantuan itu, malah peniaga, pemilik kedai kopi serta penjual sayur ditepi jalan juga menikmatinya.

    ReplyDelete
  7. “ Ia berlaku apabila penerima bantuan itu membelanjakan wang yang diterima untuk kegunaan masing-masing, bagi ketua keluarga wang diterima boleh membolehkannya untuk membeli keperluan harian keluarganya.

    ReplyDelete
  8. “Begitu juga dengan penuntut universiti dan pelajar sekolah yang terima bantuan itu, sudah pasti mereka berbelanja untuk keperluan mereka di kedai buku dengan baucar buku yang diberi, manakala pelajar sekolah membeli baju atau kasut sekolah, bagi mereka sudah ada keperluan itu mereka bayar bayaran yuran sekolah,” katanya

    ReplyDelete
  9. Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas faedah yang dinikmati oleh rakyat hasil daripada pemberian pelbagai bantuan yang disediakan oleh kerajaan untuk membantu meringankan bebanan rakyat.

    ReplyDelete
  10. Menurutnya, malah BL1M yang dilancarkan oleh Pemuda UMNO itu juga mampu menyemarakkan ekonomi negara apabila sekolah memandu memperolehi ramai penuntut ingin mendapatkan lesen memandu selain mendidik rakyat supaya mengikuti peraturan dan undang-unadang jalan raya.

    ReplyDelete
  11. “Apa yang dilakukan oleh Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak) itu adalah suatu tindakan yang bijak, beliau telah menyemarakkan ekonomi negara tanpa disedari rakyat, sedangkan ramai yang memandang dari satu sudut sahaja apabila hanya membantu golongan tertentu sedangkan ianya membantu semua orang.

    ReplyDelete
  12. “Itulah keistimewaan Datuk Najib, apa yang dibuat itu dinikmati oleh semua orang dan tidak terfikir oleh orang lain, pembangkang hanya pandai membuat pelbagai tuduhan sedangkan mereka sendiri juga menikmati apa yang diberi dan disediakan oleh kerajaan ,” katanya.

    ReplyDelete
  13. Ambrose berkata, apa yang dilakukan itu menunjukkan kepimpinan Barisan Nasional bukan sahaja mempunyai kepimpinan kepelbagaian kaum, malah turut merancang ekonomi yang turut dinikmati oleh masyarakat dari pelbagai kaum seperti peniaga, pengusaha dan apa sahaja yang berurusan dengan orang ramai.

    ReplyDelete
  14. manifesto Pilihan Raya Umum Ke-13 pakatan pembangkang merupakan janji-janji yang tidak realistik kerana dirangka pihak yang tidak pernah menjadi kerajaan di peringkat Pusat.

    ReplyDelete
  15. manifesto pakatan pembangkang itu sekiranya dilaksanakan akan menyebabkan negara berdepan krisis kewangan termasuk risiko muflis.

    ReplyDelete
  16. manifesto itu memperlihatkan kerajaan perlu berbelanja lebih banyak sedangkan pendapatan negara diturunkan menerusi pengurangan pelbagai cukai.

    ReplyDelete
  17. pembangkang punya manifesto kalau diringkaskan, hendak kurangkan pendapatan kerajaan dengan turunkan cukai, hapuskan kadar tol dan sebagainya.

    ReplyDelete
  18. Manifesto itu jika dilaksanakan, negara akan jadi muflis seperti Greece yang berdepan dengan masalah kerana mereka belanja banyak sedangkan pendapatan negara sedikit.

    ReplyDelete
  19. sebelum ini, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menyatakan manifesto itu bukan perjanjian. Habis, yang ditulis itu apa?

    ReplyDelete
  20. Malaysia merupakan negara separa kebajikan, tetapi menegaskan, ia tidak seharusnya menjadi negara berkebajikan penuh kerana boleh menyebabkannya muflis.

    ReplyDelete
  21. dalam sesetengah kes adalah benar Malaysia negara berkebajikan sebab banyak barang dan perkhidmatan adalah murah kerana kerajaan memperuntukkan wang untuk mengurangkan kos sara hidup.

    ReplyDelete
  22. Kos hidup di negara ini adalah rendah

    ReplyDelete
  23. Kedua-dua Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin mengatakan bahawa negara berkebajikan PAS bukan sesuatu yang baru dan BN sudah pun mengamalkan prinsip itu dalam pentadbriannya sejak negara merdeka.

    ReplyDelete
  24. persekitaran itu dibolehkan disebabkan langkah kerajaan memberi subsidi dan mengadakan kemudahan-kemudahan awam.

    ReplyDelete
  25. Semua perkara yang dilakukan kerajaan untuk rakyat, bukannya untuk kerajaan

    ReplyDelete
  26. The manifestos of the opposition pact comprising PAS, Parti Keadilan Rakyat (PKR) and DAP are like the old newspapers because they are merely repeating the pledges that have yet to be fulfilled, said Selangor Barisan Nasional (BN) coordinator Datuk Seri Mohd Zin Mohamed.

    He said the pledges were promises that had never been fulfilled such as the free education although the opposition pact had been in power for almost five years in Selangor.

    ReplyDelete
  27. "Looking at the manifesto in Selangor alone, I feel they have only realised about 15 per cent of all the sweet promises made. In fact, Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim had boldly said that the manifesto is not a pledge," he said at a media conference.

    Mohd Zin said the manifesto of the oppositiion pact announced recently clearly involved high costs and it was doubtful whether they could afford to implement them.

    ReplyDelete
  28. He said that on the whole, the manifesto made by the opposition pact was merely an election pledge to fish for votes.Among the pledges made by the opposition pact such as the purported intention to eliminate monopoly by creating the Anti-Monopoly Commission, actually should be implemented in Selangor first especially in the sand mining industry.

    ReplyDelete
  29. "The sand mining industry worth billions of ringgit is monopolised only by one company, namely, Kumpulan Semesta Sdn Bhd. Shouldn't the sand mining tender be opened so that that the revenue derived would be more transparent and could generate the state's economy?" he said.

    Meanwhile, Mohd Zin said he was prepared to debate with anyone on the BN and Pakatan Rakyat manifestos in Selangor.

    ReplyDelete
  30. Sabah Barisan Nasional (BN) secretary Datuk Abdul Rahman Dahlan has described Pakatan Rakyat’s manifesto as irresponsible, reckless, desperate and down right dangerous.


    ReplyDelete
  31. “It’s all about spending but nothing about how to finance it. I thought Anwar Ibrahim’s recklessness in managing the economy in 97-98 was a thing of the past; apparently it is not,” the Kota Belud member of parliament said.

    Abdul Rahman when asked to comment about the newly tabled manifesto, claimed that Pakatan leader Datuk Seri Anwar Ibrahim was reckless then and is reckless now.

    According to him, in other countries, the opposition will propose spending based on known national budget.

    ReplyDelete
  32. For Malaysia the federal budget is somewhere around RM250 billion. Pakatan’s manifesto shoots far beyond that which will definitely lead to higher deficit and debt, he opined.

    Abdul Rahmah added that Pakatan Rakyat’s promise to teachers which was not included in the manifesto even though they kept harping on this before and the one per cent increase in oil royalty would cost the federal government RM12.5 billion more.

    “While I am not against it, Anwar must not cheat Sabahans by telling lies about the royalty promise. The only way he can give RM12.5 billion to oil producing states is by cutting allocations meant for the non-oil producing states.


    ReplyDelete
  33. “Instead of telling the non-oil producing states to expect reduced allocations, Anwar promises them even more allocations,’ he said, adding that Anwar’s promise to free all ISA detainees would jeopardise the security of our nation.

    “This is utterly dangerous and irresponsible,” Abdul Rahman said.


    ReplyDelete
  34. Sabah Gerakan liaison chief Datuk Gordon Leong was of the opinion that Pakatan Rakyat’s (PR) manifesto lacked details and was unaffordable.

    “Not to mention unrealistic to say the very least and at best an election gimmick! It is a well-known fact that many of its election promises in the 2008 general election remained unfulfilled.


    ReplyDelete
  35. “It will be most interesting for PR to explain how the stars and the moon that they promise could be fulfilled and how and where they are going to get all the money to fund their election promises as the manifesto is silent on the strategies and plans on how these promises are achievable,” Gordon said.

    United Pasokmomogun KadazanDusun Murut Organization (UPKO) treasurer Datuk Dr Marcus Mojigoh said the opposition coalition’s manifesto was nothing special and that PR was just copying what BN had been talking about all this while.

    ReplyDelete
  36. “They (opposition) talk only, whether they are able to deliver or not is the real issue here. I am confident BN will be able to deliver its promises better because BN is more stable.

    “How can they possibly implement those things if the confidence of the investors is not there? How can anyone expect economic growth in a country that is chaotic?” the Putatan member of parliament asked.


    ReplyDelete
  37. Ha ha terbukti PAKATAN akan memperkasakan ekonomi negara jika memerintah..... pastikan PAKATAN berjaya membentuk kerajaannya di SABAH..... INI KALILAH....

    ReplyDelete
  38. Rasuah pembaziran dn kronisma yg menjadikan negara muflis bukan bantuan utk rakyat...Ini Kalilah... TUKAR!!!

    ReplyDelete
  39. anda percaya dengan manifesto Ah Jib Gor??? jgn lupa dengan semua cukai2 yg ditangguhkan sblm PRU-13 ini, BN menang, rakyat merana...PR menang, rakyat bahagia...

    ReplyDelete
  40. Payahnya nak bentang manisfesto sama payah dgn nak umum tarikh pru...kutuk PR mcm nak gila sendiri yg copy & paste dari PR pun tak siap lagi... sentiasa ketinggalan bas... camana ada org yg pilih parti lembab mcm siput khinzir ni...

    ReplyDelete
  41. Janji ditepati untuk pati, dlm masa 1 jam confirm dapat ic,,,!!..kes di lahad datu apa cerita bos???

    ReplyDelete
  42. Sebelum pilihanraya 2008 mereka berjanji minyak tak dinaikan , selepas pilihanraya 2008 berapa kali minyak naik ? .

    ReplyDelete
  43. Harap RTM ke TV 3 ke berilah peluang kpd PR utk jelas manifestonya.supaya rakyat boleh faham, kalau tidak mereka tak faham, sekarang bukan rakyat biasa saja yg tak FAHAM bahkan PM sendiri pun tak faham. kalau mereka tak faham macam mana mereka nak pilih yg terbaik. Lagi elok kalau BN dan PR sama bentangkan menerusi siaran langsung supaya semua rakyat boleh sama2 faham dan menilai serta memilhinya dg tepat

    ReplyDelete
  44. 90% sama dgn Manifesto PR.. tiru sana sini ...nak bagi nampak 'ORI'...jika Manifesto PR 100% utk rakyat.. UMNO.. 50 - 50.. 50%rakyat(ahli UMNO) dan 50% lagi kroni kroni...


    **Bye Najib!!!

    ReplyDelete
  45. Punyalah nak rak kutuk Manisfesto PR, sendiri punya tak siap lagi rupanya... byk sgt nak edit & tukar setelah melihat Manifesto PR. Sah lah umno/bn ini parti ketingallan zaman sbb dlm segala hal, asyik ketinggalan je...

    ReplyDelete
  46. LAHAD DATU INTRUSION SHOULD BE GIVEN NOTICE.

    ReplyDelete
  47. Cerita hutang ni boleh dikatakan kemudian.

    ReplyDelete
  48. And I personally think that this matter should be viewed in a serious manner.

    ReplyDelete
  49. Pembaziran ke atas apa?

    ReplyDelete
  50. Burden of the country.

    ReplyDelete
  51. Jangan pertikaikan kredibiliti kerajaan.

    ReplyDelete
  52. There is no more things like this.

    ReplyDelete
  53. I hope the money will be used wisely.

    ReplyDelete
  54. Perbalahan tidak harus berlaku.

    ReplyDelete
  55. pembangkang banyak mengkritik tapi mereka sendiri pun dilanda pelbagai isu.

    ReplyDelete
  56. lihat saja di Selangor. pelbagai janji manis pembangkang yang tidak ditunaikan di sana.

    ReplyDelete
  57. janji seperti memberikan elaun pada ibu tunggal sehingga kini tidak ditepati oleh kerajaan PKR Selangor.

    ReplyDelete
  58. Klu Manifesto manis cpt siap..Manifesto yg baik kn byk kajian n btul2 jelas n ada prgn yg teliti br bntg..ni awl siap tp kualiti xda xgn jg..Manifesto pn ubh yg 5 tahun lepas..ak kat selngor pn air kn bayar jg..yg 300k(atas tanah) ke atas tu plak yg air free..pa cite? Sptutnya yg kurg kemampuan..

    ReplyDelete
  59. Hope org sabah pilih la btul2...ak ada trdgr 2org PR sabah bwa pmbntgn utk calon dr sabah..ms tu ak nk balik KL dr KK..2org ni bz borak soal calon yg mrka pilih..ak dok dgr curi..crta baik, pilih org yg boleh buat kja..msuk ptghn calon ada kaitan ngan org2 besar..ada trdgr y calon tu tak yakin boleh menang..tp pilih jg sbb abg dia org besar n nanti senang kita "Mintak"...igt waktu tu org BN dlm pmkrn truk jg..yg dpt detect bila dorg sebut "Kawasn tu byk cina, knp prlu bg sm PAS..si kawan ckp..org islam pn akn sokong sm..tp klu atas nk PAS kt bg la." hurm..pkir la sabahan semua..ni ak dgr n lihat dgn mata n telinga sndr...salah pilih pemimpin tmpat kamu..kamu sndr akan menyesal..klu PR menang kat sabah.. 1st yg akan gembira kawan anwar ibrahim "

    ReplyDelete
  60. BODOH DAN BANGANGNYA PAKAR PERLEMBAGAAN AZIZ BARI MEMUJI PENTADBIRAN PAKATAN HARAM

    Kelantan: Ladang Rakyat yang terbentang di atas tanah seluas 81,095 ekar meliputi Jajahan Gua Musang, Kuala Krai, Jeli dan Tanah Merah sememangnya tidak pernah sunyi dari desas desus wujudnya penyelewengan berikutan pengendaliannya yang lebih menguntungkan orang luar Kelantan berbanding hanya segelintir penduduk tempatan sahaja yang mendapat manfaatnya. Mengikut perancangan asalnya, konon tujuan Ladang Rakyat dibangunkan adalah untuk menandingi rancangan perladangan yang telah berjaya dilaksanakan oleh FELDA, namun disebaliknya hakikat yang tersirat ialah lebih fokus kepada untuk merodok sebanyak mungkin tanah hutan supaya dapat dinikmati hasil balaknya.

    ReplyDelete
  61. BODOH DAN BANGANGNYA PAKAR PERLEMBAGAAN AZIZ BARI MEMUJI PENTADBIRAN PAKATAN HARAM

    Kelantan: Kini, para peneroka dan penduduk tempatan yang pernah teruja dan tertipu dengan janji palsu PAS, pastinya sedang menyala amarah dalam hati mereka selepas membaca Laporan Audit 2011 yang baru sahaja dibentangkan semalam. Kemarahan mereka ada asasnya kerana selain tanah yang sekian lama diterokai telah dirampas dan permohonan mereka untuk memiliki tanah tersebut telah dinafikan, mereka juga dinafikan hak menerima dividen bulanan RM200.00 manakala janji diberi peluang bekerja di ladang tersebut juga gagal ditunaikan oleh pihak terbabit.

    ReplyDelete
  62. BODOH DAN BANGANGNYA PAKAR PERLEMBAGAAN AZIZ BARI MEMUJI PENTADBIRAN PAKATAN HARAM

    Kelantan: Malah Orang Asli di beberapa kawasan berdekatan yang tanah adat mereka turut menjadi mangsa kerakusan syarikat swasta yang bersekongkol dengan kerajaan negeri juga sudah beberapa kali mengadakan tunjuk perasaan dan protes aman membantah perlaksanaan Ladang Rakyat tersebut. Umpan dan pengharapan yang ditabur oleh kerajaan negeri konon melalui Ladang Rakyat akan mampu membantu meningkat taraf hidup 4,767 orang peserta hakikatnya tidak lebih sekadar janji politik semata-mata.

    ReplyDelete
  63. BODOH DAN BANGANGNYA PAKAR PERLEMBAGAAN AZIZ BARI MEMUJI PENTADBIRAN PAKATAN HARAM

    Kelantan: Sehingga kini hanya seramai 282 rakyat tempatan sahaja yang mendapat manfaatnya, itupun kebanyakannya terdiri daripada mereka yang memiliki hubungan rapat dengan pemimpin PAS tempatan dan negeri. Manakala seramai 639 orang lagi yang mendapat manfaat dari Ladang Rakyat adalah warga negara asing yang menerima upah bekerja di ladang yang dikendalikan oleh syarikat swasta dipercayai milik tauke Cina dari Singapura itu. Rakyat tempatan termasuk Orang Asli terpaksa menangis tak berlagu kehilangan tanah yang diterokai serta tanah rizab mereka, manakala orang dari Singapura yang banyak memberi sumbangan dan derma politik untuk parti yang memerintah Kelantan pula yang menjadi kaya raya.

    ReplyDelete
  64. BODOH DAN BANGANGNYA PAKAR PERLEMBAGAAN AZIZ BARI MEMUJI PENTADBIRAN PAKATAN HARAM

    Pulau Pinang: Laporan audit mendedahkan begitu banyak kelemahan dan salah urus tadbir dalam pengurusan kewangan negeri Pulau Pinang. Antara kelemahan yang ditemui adalah seperti kekurangan sistem pengurusan maklumat, penguatkuasaan, penyeliaan yang kurang rapi, ketiadaan pemantauan yang berkesan dan kekurangan peruntukan kewangan. Beberapa projek yang dibina juga, terbukti hanya membazirkan wang rakyat kerana tidak dapat digunakan sehingga kini.

    ReplyDelete
  65. BODOH DAN BANGANGNYA PAKAR PERLEMBAGAAN AZIZ BARI MEMUJI PENTADBIRAN PAKATAN HARAM

    Pulau Pinang: Antaranya Kompleks Makanan Mutiara Height di Jelutung dan Kompleks Makanan Gold Coast yang terletak di Bayan Baru yang bukan setakat terbiar begitu sahaja, bahkan kerana kurangnya aktiviti pemantauan keselamatan oleh pihak berkuasa tempatan, telah menyebabkan banyak kemudahan asas yang disediakan di kompleks ini telah hilang atau dirosakkan.

    ReplyDelete
  66. BODOH DAN BANGANGNYA PAKAR PERLEMBAGAAN AZIZ BARI MEMUJI PENTADBIRAN PAKATAN HARAM

    Pulau Pinang: Sementara dalam masa yang sama, aktiviti perniagaan makanan di atas jalan raya awam yang ditutup pada waktu malam, semakin rancak dijalankan di Pulau Pinang sehingga menyusahkan pengguna jalan raya yang lain. Ada kompleks lebih selesa yang disediakan tidak mahu digunakan dan DAP sendiri tidak begitu bersungguh mahu memindahkan penjaja jalanan ini ke kompleks tersebut.

    ReplyDelete
  67. BODOH DAN BANGANGNYA PAKAR PERLEMBAGAAN AZIZ BARI MEMUJI PENTADBIRAN PAKATAN HARAM

    Pulau Pinang: Projek CCTV yang dilaksanakan, kononnya bagi mengatasi masalah jenayah, meletak kereta secara haram oleh beberapa PBT di Pulau Pinang juga gagal mencapai prestasi yang ditetapkan mereka sendiri. Sistem yang digunakan tidak jelas, bilangan yang terhad dan beberapa perkara lain adalah antara kelemahan yang dikenali pihak audit. Ini merupakan pembaziran wang yang jelas oleh DAP Pulau Pinang, kroni mana yang diambil untuk memasang sistem tersebut pun kita tak tahu, tapi wang rakyatlah yang membayar untuk hasil yang tidak sepadan.

    ReplyDelete
  68. BODOH DAN BANGANGNYA PAKAR PERLEMBAGAAN AZIZ BARI MEMUJI PENTADBIRAN PAKATAN HARAM

    Selangor: Laporan Audit Ketua Negara mendapati Pendidikan Industri YS Sdn Bhd (PIYSB) yang mengendalikan Universiti Selangor (Unisel) mengalami kerugian sebelum cukai sebanyak 198.1 peratus kepada RM37.63 juta berbanding RM12.62 juta pada tahun 2009.

    ReplyDelete
  69. BODOH DAN BANGANGNYA PAKAR PERLEMBAGAAN AZIZ BARI MEMUJI PENTADBIRAN PAKATAN HARAM

    Selangor: Sementara Skim Tabung Warisan Anak Selangor (TAWAS) ternyata sebagai umpan pilihan raya pembangkang. Anak-anak kelahiran Selangor dijanjikan wang ringgit sekiranya mereka berkuasa. Tindakan PKR ini adalah hasil daripada kajian mereka terhadap rakyat Selangor.

    ReplyDelete
  70. BODOH DAN BANGANGNYA PAKAR PERLEMBAGAAN AZIZ BARI MEMUJI PENTADBIRAN PAKATAN HARAM

    Selangor: Di sini kita boleh lihat bagaimana PKR yang sering menuduh BN sebagai melakukan rasuah pilihan raya turut melakukan perkara yang sama untuk berkuasa. Dengan memberikan bantuan kepada si anak, pastinya ianya akan menambat hati si ayah dan ibu untuk memberi undi kepada pembangkang. Namun, berdasarkan laporan Ketua Audit Negara, Kerajaan PKR hanya meluluskan 19.4% daripada 313,706 anak kelahiran Selangor dari tahun 2008 hingga 2011 untuk mendapat faedah TAWAS. Kenapa hanya 19.4% anak kelahiran Selangor mendapat faedah TAWAS? Di sinilah letaknya permainan licik Kerajaan PKR.

    ReplyDelete
  71. BODOH DAN BANGANGNYA PAKAR PERLEMBAGAAN AZIZ BARI MEMUJI PENTADBIRAN PAKATAN HARAM

    Selangor: Seperti mana janji memberikan air percuma, Skim TAWAS juga merupakan pembohongan MANIFESTO bukan JANJI ciptaan PKR. Apa yang mereka janjikan semasa pilihan raya memang akan mereka laksanakan tetapi sekadar melepaskan batuk di tangga. Bukan semua rakyat Selangor akan mendapat manfaat walaupun layak. Namun janji-janji inilah yang mereka JUALkan dalam ceramah-ceramah mereka terutamanya ceramah mereka di luar negeri Selangor.

    ReplyDelete
  72. BODOH DAN BANGANGNYA PAKAR PERLEMBAGAAN AZIZ BARI MEMUJI PENTADBIRAN PAKATAN HARAM

    Kedah: Laporan Audit 2011 telah melaporkan bagaimana sebuah kerajaan negeri boleh terlepas pandang perkara asas seperti lesen kontraktor, dalam pemberian projek jutaan ringgit. Perkara ini melibatkan 5 kontraktor yang melaksanakan kerja-kerja penyenggaraan berjumlah RM2.55 juta pada tahun 2010 dan 2011 bagi beberapa projek Perumahan Awam. Selain tidak berdaftar, Pengarah bagi 5 syarikat tersebut pula didapati mempunyai hubungan kekeluargaan antara satu sama lain.

    ReplyDelete
  73. BODOH DAN BANGANGNYA PAKAR PERLEMBAGAAN AZIZ BARI MEMUJI PENTADBIRAN PAKATAN HARAM

    Kedah: Bukan itu sahaja, audit juga mendapati sejumlah RM0.50 juta telah dibayar kepada kontraktor berkenaan menggunakan akaun bank dan nombor pendaftaran syarikat lain. Tidak terhenti di situ, audit juga menemui beberapa tuntutan berulang dalam baucar yang sama bagi kerja dan rumah yang sama yang mana, yang mana semakan rambang kemudiannya menunjukkan yang kerja yang disahkan siap itu telah tidak dilaksanakan serta beberapa rumah yang dimaksudkan adalah sebenarnya tidak wujud!

    ReplyDelete
  74. BODOH DAN BANGANGNYA PAKAR PERLEMBAGAAN AZIZ BARI MEMUJI PENTADBIRAN PAKATAN HARAM

    Kedah: Selain itu, penemuan audit dalam Projek Pembalakan Dan Perladangan Di Papua New Guinea juga menyebabkan kita menggeleng-gelengkan kepala. Projek yang dikritik sebagai berisiko ini melibatkan pinjaman pesisir pantai berjumlah USD44 juta yang diperolehi melalui Capital Investment Agency (CIA) iaitu sebuah syarikat perunding kewangan yang berpejabat di London.

    Entah bagaimana dan kenapa, pinjaman yang sebegitu besar ini telah ditandatangani oleh Pengarah Urusan projek tanpa kelulusan Lembaga Pengerah malah, bayaran juga telah dibuat kepada syarikat perunding dan yuran guaman walaupun projek tersebut telah dibatalkan.

    ReplyDelete
  75. BODOH DAN BANGANGNYA PAKAR PERLEMBAGAAN AZIZ BARI MEMUJI PENTADBIRAN PAKATAN HARAM

    Kedah: Audit juga mendapati pinjaman berjumlah RM3.01 juta daripada 5 syarikat lain untuk menampung kos perbelanjaan di Papua New Guinea juga telah dibuat oleh Pengarah Urusan tanpa kelulusan Lembaga Pengarah dan pinjaman tersebut pula dilakukan tanpa perjanjian dan tanpa dokumen sokongan yang lengkap.

    ReplyDelete
  76. BODOH DAN BANGANGNYA PAKAR PERLEMBAGAAN AZIZ BARI MEMUJI PENTADBIRAN PAKATAN HARAM

    Kedah: Begitu juga dengan Projek 99 East di Langkawi yang mana menyebabkan Kedah Corp. Berhad terpaksa menanggung kerugian besar atas alasan yang tidak masuk akal iaitu melanggar syarat perjanjian tanpa sebab yang konkrit.

    Dengan semua penemuan-penemuan ajaib seperti di atas, masihkah Pakatan Rakyat mendabik dada mengatakan mereka mempunyai pengurusan dan pentadbiran lebih baik daripada Kerajaan Persekutuan?

    ReplyDelete
  77. kena bijak dalam merancang dan mengawal kewangan negara.

    ReplyDelete
  78. Setuju dgn kenyataan Headhunter realiti smua tu la yg PR sembunyi..hya yg baik2 ja tunjuk..xpnh mengaku silap..semua bnda btul.. Ini Kalilah tukar...huhu...Tukar jadi negeri maju or Sebaliknya..jgn main Tukar2 ja...

    ReplyDelete
  79. aku sekeluarga akan memastikan jiran-jiran, saudara mara, rakan-rakan, masyarakat kampung serta staf2 kerajaan & swasta tetap dengan DACING! mari kita bersama pemimpin baru BN!!!


    ini kalilah!!!!!!!!

    ReplyDelete
  80. itu lah...sebabnya banyak pencacai kat sini guna kepala lutut aje...dan hanya tahu bercakap...dalam Sabahdaily bolih lah......

    ReplyDelete
  81. orang BN...Cybertroops UMNO...ha..ha.

    ReplyDelete
  82. Are you ready for BN ?? NOOooo
    Are you ready for PR ?? YESssss. OK,its enough.

    ReplyDelete
  83. gunalah kepala otak bila hendak mengeluarkan pendapat. Jangam hanya menggunakan maklumat dengar cakap.Berhujah menggunakan fakta bukannya auta....

    ReplyDelete
  84. headhunter said... berapa K ko dapat dengan malalut nie? kalau tak dapat ....... sure u tak gila babi macam nie..

    ReplyDelete
  85. Kawe orang kelate... kawe gembira jadi rakyat kelate.. judi terbuka tidak wujud di kelate.. tapi hok sedihnya ibubapa yang antar anak belajar Sekolah agama YIK.. terpaksa bayar asrama mahaaal.inilah kerana kerajaan BN tidak memberi peruntukan sewajarnya.. dengan kesungguhan ibubapa,setelah 22 tahun..anak-anak inilah yang menjawat jawatan kerajaan di seluruh negara..pergii di mana sahaja..tentu ada ore kelate..sehingga ada ore kelate jual nasi pada hari jumaat di salah sebuah masjid di Italy... renung-renunglah

    ReplyDelete
  86. Bnatuan untuk rakyat bukan nya pembaziran.

    ReplyDelete
  87. Janji manis yang di beri pembangkang tidak boleh pakai.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.